HADERŐ - Általános információk, haderő típusok, hadgyakorlat

A Republik játék hivatalos közleményei és a játékszabályok. Ha valami, akkor ez a kötelező!
Post Reply
User avatar
Cormac
játékvezető (avatar)
Posts: 1138
Joined: 2016. September 26., Monday 9:31
Contact:

HADERŐ - Általános információk, haderő típusok, hadgyakorlat

Post by Cormac »

****************************************
HADERŐTÍPUSOK
****************************************

A játékban a következő reguláris haderőtípusokkal játszunk:
Gyalogos hadosztály
Harckocsi hadosztály
Kommandó osztag
Vadász ezred
Stratégiai bombázó ezred
Flotta
Repülőgép hordozó
Tengeralattjáró

A haderőtípusokat részletesebben lentebb találod, ami segít abban, hogy tudd, melyik típusnak milyen erőforrásai vannak, milyen különleges képességeket használhatsz.

A haderőtípusok a weben is megjelennek, ott lehet kezdeményezni a kiképzésüket, míg irányítani őket most még csak itt a fórumon tudod.
A weboldalon a haderős résznél jelenleg lehetőséged van:
- haderőid riadószintjeinek átállítására (haderőnemenként)
- új saját egység (saját KSZ szinten) való kiképzésére/építésére
- meglévő egységed átnevezésére, fejlesztésére (+támadó vagy védekező KSZ)
- rakétás egységek (elfogó és támadó rakéták) vásárlására
- megtekintheted, a más nemzeteknél használt haderőid adatait (így akár megvonhatod azok támogatását, amelytől elkezdenek csökkenni a KSZ szintjei.


AZ EGYSÉGEK TULAJDONSÁGAI
Az összes egység az alábbi értékekkel rendelkezik:
Név, típus /TÉ,VÉ,KSZ/
Példa: ALFA tankcsapat, harckocsi hadosztály /18,15,15/

Részletesebben:
Név: te nevezed el, az egységed neve
Típus: milyen típusú egység
TÉ: Támadási Értéke, létrehozásakor a KSZ-el egyenlő érték
VÉ: Védekezési Értéke, létrehozásakor a KSZ-el egyenlő érték
KSZ: Katonai Szintje, az ország ilyen szinten hozta létre ezt az egységet. Ez az érték soha nem változik meg.

Külön nem jelenik meg az egységek morál értéke, amely mindig az ország aktuális hadi moráljával egyenlő. Túl alacsony érték esetén általában romlik a hatékonyság, ilyenkor néhány egység megtagadhatja a parancsot, vagy akár lázadás is kezdődhet.

Állapot: Ez az érték mutatja meg az adott egység "rendezettségét" és egyben eszközeinek állapotát.
Minden egységed "állapot" értéke körönként 1-4%-al romlik. Ez csökkenhet harci sérüléskor is (akkor emberélettel is kell számolni), viszont békeidőben magától csökken.
Ha egy egységnek 25%-nál kisebb az "állapot" értéke, akkor gyakorlatilag szinte csak védekezni képes.
0%-nál az adott egység teljesen megsemmisül.
Az alábbi módokon javíthatsz az egységed állapotán:
- Tartalékba küldés: Bármelyik egységedet elküldheted tartalékba (saját területen), ekkor az egység állapota nem romlik tovább, valamint körönként 0-3%-ot javulhat (míg a hajók állapota így is romlik, de csak 1-2%-ot)). Semmilyen akcióban, sem támadásban, sem védekezésben ekkor értelemszerűen nem vehetnek részt. Aktivizáláskor a következő körben lesz ismét bevethető (az akkori állapotában), tehát viszonylag gyorsan.
- Újjászervezés (az eszközök cseréjét is jelenti): szintén saját területen használhatod bármelyik egységednél, így maximum 5-10%-ot (hajók 1-5%-ot) javulhatnak körönként és ilyenkor ezek az egységek sem harcolhatnak. Bármikor megszakíthatod az újjászervezést, ekkor a következő körben lesz ismét bevethető.
- Javítás: a szárazföldi és légi egységek 1 teljes körre kiesnek, de cserébe 100%-os állapotban térhetnek vissza. A hajóknál a javítás javítódokkba küldést jelent és ott 5-10%-ot javulhatnak körönként. Hajóknál van lehetőség 1 évre idő alatt "teljes felújításra" küldeni a hajóegységeket. Ekkor ugyan kiesnek arra a teljes évre, de azt követően bárhogyan álltak előtte, 100%-osan kerülnek vissza.
A fórumon a haderőidnél kérheted ezeket, míg az aktuális állapotukat a weben ellenőrizheted.


Egy szárazföldi gyalogság jellemzően több, mint 10.000 embert jelent, míg egy páncélos hadosztály 5.000 körülit. Ez általában mindig vegyesen jelent gyalogságot, páncélozott járműveket, tüzérséget, szállítókat, légelhárító fegyvereket és mindent ami kellhet. A két egység között az arányokban és a felhasznált technikákban van csak különbség.
A légierőnél és a flottáknál is ugyanazt az élőerőforrást használják (de természetesen itt az eszközökben is van különbség), egy flotta nagyságrendileg 5-10.000 fős, a légierő pedig 1-5.000 fős. A létszám minden egységnél függ az adott ország KSZ szintjétől és az egység aktuális állapotától. Minden adat pontosan látható a weboldalon.

****************************************
SZÁRAZFÖLDI HADERŐ
****************************************


Általános parancsok szárazföldi haderőknek
A seregek maximum 2000 km-t mozoghatnak körönként baráti területen (= az országod, baráti ország, aki ezt engedi, olyan terület ami a kör elején a te irányításod alatt volt) vagy pedig 1000 km-t ellenséges területen.
A sereg áthaladhat tengeren, vagy nagyon széles folyón áthaladó hídon, alagúton is, ha mindkét végét baráti ország birtokolja.
Támadás során azonban a legszélesebb folyón keresztül is lehet támadni (tengeren keresztül flotta nélkül így sem).

Egyébként csak flotta/flotilla segítségével lehet átkelni nagyobb vizes területeken. A sereg mozoghat, amikor egy flotta felveszi, de nem mozoghat, amikor partra kerül. (azaz a sereg elmehet Londonból Doverbe, és ott flottára szállhat egy körben, de ha utána a seregeket Doverben ismét partra teszed, akkor még nem mehet vissza Londonba a sereg abban a körben.)

Általános parancsok a seregeknek
Ezeken kívül egyéni utasítás is adható az egységeknek, a különleges képességeket ma haderőtípus leírásánál keresd.
Egy sereg egy körben csak az egyiket tudja végrehajtani:
1, célpont támadása: a sereg odamegy a megjelölt célterületre, és megütközik minden ellenséges erővel.
2, város ostroma: a sereg odamegy a statisztikákban megjelölt városok egyikéhez, és ostrom alá veszi.
3, Terület védelme: a megjelölt területet védi a sereg. A célpont baráti területen kell, hogy legyen. (csak ezt lehet kiadni a második nap után)


****************************************
Gyalogos hadosztály fő, és alegységei:
****************************************

A gyalogság gyalogos élőerőre épül. Így jóval nagyobb az egység létszáma, de kevésbé mozgékony. Hatékonyabbak zárt, vagy nehezített terepen, ellenben nyílt terepen sérülékenyebbek. Legjobban városokban és dzsungelekben hatékonyak. Alapvető feladatuk az ellenséges élőerő és technika pusztítása.

Alapvető fegyverük a könnyű kézi fegyverek, gránátok, géppuskák, kézi páncéltörő rakéták pl FAGOT, RPG, illetve néhány aknavető. Alapvető szállítóeszközeik: Nyitott platós szállítójármű, jeep, páncélozott szállító jármű, kétéltű-páncélozott szállító jármű, páncélozott civil jármű.

Különleges alegységei:
- felderítésre használható helikopter (KSZ 15): Az ellenséges csapatmozgások megfigyelése, a parancsnokság, más alegységek számára információszerzés, és továbbítás.
- támogató csatahelikopter (KSZ 18): támadásnál segíti az egységet. Mozgékony.
- szállító helikopter (KSZ 15): Kisebb csapatok gyors szállítására alkalmazható. Maximum 50 ember az egyszeri kapacitás (több fordulóval többet lehet szállítani).

Repülős alegység: Csak KSZ 20 felettieknek van.
Ide tartozik:
- támogató repülők: A-10-es támogatás.

KSZ-től függően jelentenek felderítőket, mesterlövészeket, automata gépfegyvereseket, rakétás katonákat.

KSZ-től függő képességek:
0-13 egység: felderítő, automata gépfegyveres, rakétás, nyitott platós teherautó, tüzérségi támogatás
14-15 egység: felderítő, mesterlövész, automata gépfegyveres, rakétás, katona, páncélozott szállítójármű, tüzérségi támogatás
16-17 egység: felderítő, mesterlövész, automata gépfegyveres, rakétás, katona, páncélozott szállítójármű, tüzérségi támogatás, kevlár mellény, felderítésre használható helikopter, szállító helikopter
18-19 egység: felderítő, mesterlövész, automata gépfegyveres, rakétás, páncélozott szállítójármű, UAV támogatás, tüzérségi támogatás, kevlár mellény, felderítésre használható helikopter, szállító helikopter, támogató csatahelikopter
20-22 egység: felderítő, mesterlövész, automata gépfegyveres, páncélozott szállítójármű, egységszintű UAV, tüzérségi támogatás, kevlár testpáncél, felderítésre használható helikopter, szállító helikopter, támogató csatahelikopter, támogató repülők
23-24 egység: felderítő, mesterlövész, automata gépfegyveres, páncélozott szállítójármű, egységszintű mini UAV, tüzérségi támogatás, kevlár testpáncél, felderítésre használható helikopter, szállító helikopter, támogató csatahelikopter, támogató repülők

***********************************************
Harckocsi hadosztály fő, és alegységei
****************************************

A harckocsizó egységek mindegyike járművekre épül. Így kisebb az alegységek létszáma, de mozgékonyabbak. Hatékonyabbak nyílt terepen. Minél kevésbé mozoghatnak (hely miatt), annál kevésbé hatékonyak. Fő tevékenysége más harctéri szárazföldi egységek hatékony leküzdése.

Alegységek:
Felderítők: Az ellenséges csapatmozgások megfigyelése, a parancsnokság, más alegységek számára információszerzés, és továbbítás.
Lövészalegységek: Lövészek a harckocsik támogatására.
Tüzéralegységek: Önjáró lövegek, rakétacsapatok, technikára telepítve, páncélelhárítók technikára telepítve, valamint a harckocsikkal együtt mozgó lövészeknél kézi páncélelhárítók.
Műszaki alegységek: Műszaki akadályok telepítése, illetve azokon történő átjáró nyitása. Vezetési pontok, segélyhelyek berendezése. Folyókon való átkelés biztosítása. Technikai eszközök hadrafoghatóságának biztosítása.
Vegyivédelmi alegységek: Atom,- biológiai, -vegyi támadás elhárítása, annak bekövetkezte esetén mentesítési feladatok.
Légvédelmi alegység: kézi, és technikára telepített légvédelmi rakéták, fegyverek.
Híradós alegység: Az alegységek közötti rádiókapcsolat biztosítása, valamint a kapcsolat biztosítása az alegységek, és a Törzs között.
Logisztika (lőszer- és egészségügyi ellátás): Megnövekedett anyagi készlet biztosítása.
Őr, és biztosító alegység: A Törzs, és a hadosztály technikáinak, objektumainak a védelme céljából…..gyakorlatilag őrszázad.

Különleges alegységei:
- felderítésre használható helikopter (KSZ 15): Az ellenséges csapatmozgások megfigyelése, a parancsnokság, más alegységek számára információszerzés, és továbbítás.
- támogató csatahelikopter (KSZ 18): támadásnál segíti az egységet. Mozgékony.
- szállító helikopter (KSZ 15): Kisebb csapatok gyors szállítására alkalmazható. Maximum 50 ember az egyszeri kapacitás (több fordulóval többet lehet szállítani).

Repülős alegység: Csak KSZ 20 felettieknek van.
Ide tartozik:
- támogató repülők: A-10-es támogatás.




****************************************
Kommandó osztag
****************************************

Az elit, a legprofibb gyalogos alakulat ami elérhető. Gyakorlatilag tökéletes gyilkoló gépek, de feladatuk többrétű.
Alapvető fegyverük a könnyű kézi fegyverek, gránátok, géppuskák, kézi páncéltörő rakéták pl FAGOT, RPG, illetve néhány aknavető.
Alapvető szállítóeszközük nyitott platós szállítójármű, páncélozott szállító jármű, kétéltű-páncélozott szállító jármű, jeep, páncélozott civil jármű, a kis és közepes szállító repülőgépek, helikopterek, motoros szánok, motorcsónakok, stb.
A kommandó KSZ-e mindig a maximálisan gyártható KSZ szárazföld értékével egyenlő.

Az általuk végrehajtható feladatok:
Felderítés
Hírszerzés, információszerzés, konkrét BO akció segítése
Robbantás, szabotázs
Polgári, és katonai infrastruktúra rombolása.
Objektumok elfoglalása, és/vagy megsemmisítése (közintézmény, raktár, laboratórium, gyár, olajkút, kikötő, reptér, hidak, stb.)
Kiemelt személyek különleges biztosítása, védelme
Kiemelt objektumok, adott esetben rendezvények őrzése, védelme
Emberrablás
Katonai, polgári vezetők likvidálása
Konvojkísérés (akár hajó kísérése is)
Háború esetén lézeres célmegjelölés a bombázók számára
Utánpótlási vonalak zavarása, megsemmisítése
Dezinformációs tevékenység (pánikkeltés, elégedetlenség szítása a lakosság körében)
Túszmentés

Gyakorlatilag minden körülmények között képesek tevékenykedni a kiképzésüknek köszönhetően.
A térképen nem láthatóak, őket nem kell külön mozgatni és a BO-hoz vagy a harcoknál adhatnak pluszt. A konkrét akcióknál (BO vagy haderőutasítás) lehet rájuk hivatkozni, ekkor automatikusan oda mozognak ahol bevetésre kerülnek.
A célterületre bejuthatnak beszivárgással, HALO, vagy HAHO ugrással, szárazföldön, és vízen. Ezt minden bevetésre indulásnál meg kell mondani a parancsban.

Bevetéshez bejutási módok:
Levegőből:
-HALO nagy magasságból ugorva, de alacsony magasságban nyitott ejtőernyős ugrás.
-HAHO nagy magasságból ugorva nagy magasságon nyitott ejtőernyős ugrás.
Vízből:
-emiatt átalakított hajókról, vagy tengeralattjárókról
Szárazföldről:
-gyalog, gépjárművel, szomszédos országból

KSZ-től függő képességek:
11-15 egység: felderítő, automata gépfegyveres, rakétás, tüzérségi támogatás
16-17 egység: felderítő, automata gépfegyveres, rakétás, tüzérségi támogatás, kevlár mellény
18-19 egység: felderítő, automata gépfegyveres, rakétás, tüzérségi támogatás, kevlár mellény, UAV támogatás
20-22 egység: felderítő, automata gépfegyveres, rakétás, tüzérségi támogatás, egységszintű UAV támogatás, kevlár testpáncél
23-24 egység: felderítő, automata gépfegyveres, rakétás, tüzérségi támogatás, mini UAV támogatás, kevlár testpáncél

Használata: a hadi parancsban (Haderő topik) vagy a BO akcióban írhatod le, mit és hogyan csináljanak.
Ezt az egységet nem lehet korlátlanul építeni, minden nemzet fejlettségtől függ az építési határa. Induláskor ez maximum 1-2 lehet. A weben egyértelműen látszik a határ.



****************************************
LÉGIERŐ
****************************************

Általános parancsok a légierőnek
Ezeken kívül egyéni utasítás is adható az egységeknek, a különleges képességeket a haderőtípus leírásánál keresd.
Egy légierős egység nagyságrendileg 1-5.000 fős. A létszám minden egységnél függ az adott ország KSZ szintjétől és az egység aktuális állapotától. Minden adat pontosan látható a weboldalon.

A légierő lehet egy sereghez vagy flottához csatolt, vagy egy városban állomásozhat (akár nem jelzett városban is)
1 flotta katonai szint/ 3 légierőt tud szállítani, a közelebbihez kerekítve, ám ilyenkor a légierős egységek nem bevethetőek (nem repülőgép-hordozók). A repülőgép hordozókon települt repülő eszközök automatikusan a hordozóhoz vannak rendelve és azonnal bevethetőek, de azok a légi egységek a Haditengerészet kötelékébe tartoznak.

Egy sereg vagy város bármennyi légierőt el képes tartani, nincsen számbeli korlát.
Ha egy város, ahol légierő volt elesik, vagy a területen lévő seregeket teljesen felszámolják (amihez a légierő tartozott), akkor a légierő is nagyrészt megsemmisülhet. Ez szituáció és taktika kérdése és az avatarok szimulálják.

Mozgás
Az egységek mozgási pontját (MP) a weboldalon láthatod.
A légierő egy kör alatt -az MP határán belül- bármely szabályos területre (régió,TT) eljuthat, ahol a kör végére elér, oda ez mindenképpen áttelepülést jelent. Tengeri területekre (TT) légierős egységek nem települhetnek, ha itt fejezik be útjukat, akkor azok az egységek elvesznek.
Ugyanakkor baráti repülőgép-hordozók képesek légiutántöltési tevékenységet végezni, ekkor az adott TT-n átrepülve a gépek képesek nagyobb távolságra is bevetést teljesíteni (a TT-n (akár oda-vissza is) feltöltik üzemanyaggal őket).


****************************************
Vadász ezred
****************************************
Egy vadászezredbe beletartoznak a következő típusú gépek:
- többfeladatú harci gép (vagy „vadászgép”):
Légcsavaros gázturbinás hajtóműves, gázturbinás sugárhajtóműves meghajtású repülőgépek. Fejlettségtől és típustól függően képes a különböző feladatok ellátására. Elsősorban felderítés, légtérellenőrzés, légtérvédelem, légi- szárazföldi- tengeri csapások (támadások) . Általában békeidőben az ország légterének szuverenitását biztosítják.

- Egyesített rádiólokációs felderítő és csapásrávezető rendszer (AWACS-ok, pl.E–8 JSTARS,Berijev A–50-es) : közepes hatótávolságú (max 150km) , nagy hatótávolságú (max:600km), ultra nagy távolságú (max: korlátlan, ez a jövő).**Felbontásuk és hatóterületük KSZ-től függ.**
Célgépek, melyek rendkívül hosszú őrjáratozásra alkalmasak, ők a haderők szemei és fülei a levegőben. Már távolról képesek észlelni az ellenséget. Sérülékenyek, ezért védelmük elsődleges feladat.

A játékban KSZ-től függ a légifelderítés hatékonysága. Gyakorlatilag harcban pluszt adnak, de egyéb pluszt is adhatnak..
Utasítás: (Külön utasítás nélkül, nincsen légtérfelügyeletre rendelt repülő !!)
- állandó légtérfelügyelet
- adott időszakos légtérfelügyelet (meg kell adni az időhatárokat)
- távolfelderítés (Ekkor akár a hatókörön kívülre is elrepülhet az egység, avatari engedéllyel és árral.)

- Tengeralattjáró felderítő/elhárító repülőgép (értelemszerűen csak tengerrel határos nemzeteknél):
Olyan hosszú őrjáratozásra alkalmas repülőgépek, melyek felszerelése alapvetően a tengeralattjárók felderítésére és elpusztításukra alkalmasak.

- Elektronikai zavaró gép:
Speciálisan kifejlesztett eszközök, melyek az ellenséges elektronikai rendszerek megzavarására, megbénítására és elpusztítására képesek. Emellett elektromos eszközök megfigyelésére is alkalmasak.
Logisztikai célú repülőgép: kis befogadóképességű repülőgép (max:30fő), közepes befogadóképességű repülőgép (max:90fő), utasszállító méretű repülőgép (max:500fő) , könnyű szállító repülőgép (max:10t,max:1000km) , közepes szállító repülőgép (max:100t,max:5000km), nehéz szállító repülőgép (An–225,max:20000km,max:250t), légi utántöltő repülőgép
Ezen repülőgépek elsődlegesen logisztikai feladatokra alkalmasak. Nagy hatótávolság a legjellemzőbb rájuk. Ők szállítják az hadi utánpótlást, az ellátmányt, katonákat és további eszközöket, emellett néhány fajtájuk légi utántöltésre is használhatóak, így kitolva a többi repülőgép hatótávolságát.

- Helikopter: Létezik belőlük páncélozatlan helikopter, könnyű páncélzatú helikopter, közepesen páncélozott helikopter és nehéz páncélzatú helikopter.
A helikopterek közepes vagy közeli távolságon hatékonyak, általában alacsony repülési profiljuk miatt hatékonyan bevethetők a szárazföldi hadműveleteknél. Mivel alacsony a magasságuk és a sebességük, fokozottan ki vannak téve a légelhárításnak. Megfigyelés, közvetlen harctéri támogatás, egységek szállítása a fő feladatkörük.

- Pilóta Nélküli Légi Jármű (UAV) :
Elterjedt változatai: könnyű és kézből indítható (2km), közeli hatótávolságú (10km), közepes hatótávolságú (MALE(medium altitude,long endurance),max:500km,max.9,000m,max10 óra), nagy hatótávolságú (HALE (high altitude, long endurance),max1000km,9000m,max24óra), szuborbitális (szuborbitális magasság(15200m+),KSZ-től függő hatótáv,sebesség és idő), orbitális (Mach:25+,KSZ-től függő további paraméterek)
Robotrepülőgép: kis hatótávolságú, közepes hatótávolságú, nagy hatótávolságú
Minden légi egység, amelyik pilóta nélkül üzemel, ide tartozik.
Elsősorban felderítésre és légi csapásra használatosak, de fejlettebb KSZ-en további képességek birtokába is kerülhetnek.

Általános utasítások:
- készenlét (ez az alap, ekkor egy géppár van készenlétben és ha légtérsértés vagy egyéb utasítás érkezik, felszállnak)
- állandó géppár a levegőben (mint a fenti, de kevesebb a reakcióidő)
- kísérő feladat (kijelölt gépet kísérnek)
- légifölény kivívása (ha ellenséges géppel találkoznak, akkor lelövik)
- földi támogatás (a gépek egy része földi csapásmérésre optimalizált fegyverzettel száll fel, majd ahol tud, ott lecsap)

Őr, és biztosító alegység: A légierő objektumainak, a védelme a fő feladatuk…..gyakorlatilag őrszázad


****************************************
Stratégiai bombázó ezred
****************************************

Stratégiai bombázó (nagy hatótávolságú csapásmérő repülőgépek): légcsavaros gázturbinás hajtóműves, gázturbinás sugárhajtóműves *távolságuk és specialitásaik KSZ-től függőek*
Napjainkban a bombázó vonzereje bár kissé megkopott, de a modern hadviselésben még sokáig rendkívül fontos marad. Hatótávolsága és csapásmérő képessége (elsősorban annak mennyisége miatt) létfontosságúnak számít. Hátránya a viszonylagos sérülékenység, amelyet légifölénnyel érdemes pótolni és hátránya még az eszköz ára. Fejlettségtől és típustól függően képes a különböző feladatok ellátására is.

Gyakorlatilag a nagy magasságban, nagy távolság megtételére képes légi csapásmérő egységek ezek. Mivel magasan repülnek, a szárazföldi rövidtávú légvédelem és csöves légvédelem nem árthat nekik. Mivel több ideig képesek egy terület felett körözni és sok fegyvert hordozhatnak ezek a légi kamionok, nagyon hatékonyak tudnak lenni a szárazföldi célpontok ellen és ha kell (mivel ott vannak és nem akkor indulnak) azonnal képesek a felderített célpontok elleni csapásra. Viszont a gépeknek nincsen vadászgépek ellen hatékony védelmük, így teljes légifölény esetén, vagy nagyfokú vadászvédelemmel érdemes csak őket bevetni.
Kétféle csapásmérésre képesek:
- objektumok elleni (precíziós csapásmérés kijelölt célpontok ellen (akár csapatok ellen (pl Harckocsi hadosztály ellen)))
- stratégiai csapásmérés (ezt használva akár teljes városrészeket képesek elpusztítani)

Őr, és biztosító alegység: A légierő objektumainak, a védelme a fő feladatuk…..gyakorlatilag őrszázad.




****************************************
HADITENGERÉSZET
****************************************


Általános haditengerészeti mozgási szabályok:

Tengeri terültek:
Minden flotta adott mozgási ponttal (mp) rendelkezik és a weboldalon láthatod pontosan mennyivel.
A tengeri területek térkép a szabályok között megtalálhatod. A tengeri területeket (TT) római számokkal jelezzük.
A flotta 1 mp-ért átmehet egy szomszédos TT-re
A flotta 1 mp-ért bármennyi sereget vehet fel vagy tehet le a TT egy vagy több kikötőjében.
A flotta 1 mp-ért inváziózhat a rajta lévő seregekkel.
A flotta 1 mp-ért megtámadhat egy ellenséges erőt a saját TT-jében.
A szuezi csatornán átkelhet flotta, ha Egyiptom megengedi.
A panama csatornán nem kelhet át flotta, hacsak ki nem szélesítik.
A 22-es TT-n nem lehet átkelni a „téli” (nukleáris tél) időszakban, vagy az év első negyedévében. Ha egy flotta ott tartózkodik az év első negyedében, akkor csak a következő negyedben mozoghat.


****************************************
Flotta csoport:
****************************************
A flottacsoportban lévő legtöbb hajó felszerelt az alábbiakkal, azonban vannak olyan hajók, amelyek kizárólag 1-2 fajta ellenséggel szemben alkalmazhatók. Például a rakétahordozó fregattok ilyenek, amelyek dugig vannak pakolva támadó rakétákkal, ugyanakkor például nem annyira hatékonyak a légi úton közeledő ellenséggel szemben, sem a víz alattiakkal szemben.
Természetesen mindegyik flotta tartalmazza azokat a hajókat is, amelyek nem képesek harcolni vagy védekezni, azonban nélkülözhetetlenek.
Ezek a hajók a szállítóhajók, ellátmányt és üzemanyagot szállítanak. Ha egy flotta baráti területen tartózkodik és a legalacsonyabb riadószinten van készültségben, akkor ezek a hajók feltöltik a készletüket a kikötőkben.

A következő részeknek lehet utasításokat adni:
Hajók elleni hadászat: Más hajók felderítése (radarokkal) és más hajók elleni tevékenység (jellemzően rakétákkal) tartozik ide.
Utasítás:
-lekapcsolás (csak külön utasításra lesz használva, más eset nem lehetséges)
-bekapcsolás és várakozás (alapbeállítás, ekkor be vannak kapcsolva az érzékelők, de lőni csak felsőbb parancsra lőnek (ez lehet avatari (tábornoki) parancs is!))
-bekapcsolás és azonnali tűz (nem kell külön engedély, mindenre lő ami ellenséges)

Légvédelem:
Ez a hajók radarja által felderített légi célokra vonatkozik és az ellenük használt eljárások használatára.
Utasítás:
-lekapcsolás (csak külön utasításra lesz használva, más eset nem lehetséges)
-bekapcsolás és várakozás (alapbeállítás, ekkor be vannak kapcsolva az érzékelők, de lőni csak felsőbb parancsra lőnek (ez lehet avatari (tábornoki) parancs is!))
-bekapcsolás és azonnali tűz (nem kell külön engedély, mindenre lő ami ellenséges)

Tengeralattjáró elhárítás:
Itt értelemszerűen a szonároké a főszerep és a subok elleni torpedóké.
Utasítás:
-lekapcsolás (csak külön utasításra lesz használva, más eset nem lehetséges)
-bekapcsolás és várakozás (alapbeállítás, ekkor be vannak kapcsolva az érzékelők, de lőni csak felsőbb parancsra lőnek (ez lehet avatari (tábornoki) parancs is!))
-bekapcsolás és azonnali tűz (nem kell külön engedély, mindenre lő ami ellenséges)

Fedélzeti helikopterek:
Néhány hajón rendszeresítettek kutató és mentő helikoptereket. Ezeknek is lehet külön utasításokat adni.
Utasítás:
-felszállás (Ekkor semmi más nem történik, mint helikopterek felszállnak a fedélzetekről és kering a csoport körül. Ennek egyetlen haszna van, a gyors reagálás. Másik haszna, hogy az ekkor esetleg eltalált hajón a heli nem sérülhet meg, mivel éppen repül.)
-kutatás/mentés (Ekkor az utasított helik felszállnak, majd sérülteket, vagy meghatározott célt keresnek hatótávjukban. Ha olyan az utasítás, mentenek. (pl nagykövet kimentése egy épületből))
-tengeralattjáró vadászat (A flotta körül, vagy adott koordináta körül a helik tengeralattjárót keresnek.)


Tengeri szállítás
1 flotta 3 sereget szállíthat, ez nem akadályozza a harci értékét, de ha elveszik, akkor a rajta lévő erők is elvesznek.
1 flotta (katonai szint)/3 légierőt hordozhat (felfele kerekítve), de az így hordozott légierőt nem vetheti be (mivel nem repülőgép-hordozó)

Haditengerészeti parancsok:
Egy Flottacsoport egy parancsot hajthat végre körönként:
1, elfogás: A flották parancsa, hogy levadásszák az ellenséges flottákat. Ha a célpont mozog, akkor az elfogó flották is követik, csak úgy lehet lerázni, ha az üldözőnél gyorsabba a flotta és kimozog annak hatótávolságából. Ha szétválik az üldözött flotta, akkor a legnagyobb részt üldözi a támadó.
2, Blokád: A flották megpróbálják megakadályozni a kereskedelmet és az ellenséges flottamozgást az adott TT-n. Ez különösen káros, ha az az egyetlen TT amin keresztül kereskedhet az adott ország. (japán kereskedelme megbénul, ha blokád éri a XIV TT-t, míg Oroszország használhatja még a II és XXII TT-t) A blokádoló flották megtámadnak minden ellenséges flottát, ami belép vagy kilép a TT-től, kivéve az ott tartózkodó, és azt az első körben elhagyó flottákat. Meg kell adnod, hogy mely országok ellenségesek, vagy mindegyik annak számít.
3, Partraszállás: A flotta kirakhatja a seregeket amiket szállít egyetlen TT-n belül.
4, TT védelme: A flotta megtámad minden ellenséges flottát, ami a TT-n belül partraszállást vagy blokádot hajt végre.

Ha a partraszálló vagy blokádoló flottát megverik, akkor nem hajtja végre a feladatát.
Minden légierő és sereg, ami a flották által hordozottak, egyenlő veszteségeket szenved el, mint a flotta, ami szállítja. Ennek csökkentésére előre megszabhatod, hogy a hordozó flotta nem vesz részt a csatában.
Ekkor viszont az a rész ereje nem adódik hozzá a csatában a te oldaladhoz, cserébe viszont nem is szenved veszteséget, hacsak a teljes flotta nem szenved vereséget, vagy ha a taktikai helyzet indokolja).
A résztvevő flották számát a parancs feldolgozásáig megváltoztathatod, alapesetben minden flotta részt vesz a harcban.



****************************************
Repülőgép-hordozó:
****************************************
A repülőgép-hordozóknak saját repülőgép állománya van, amely minden esetben a Haditengerészet légierejéhez van kötve, nem légierős egység. Ezek a repülőgépek mindig a hordozójukról mennek bevetésre, de nem feltétlenül ide térnek vissza. Ha bevetés után más (baráti) légibázison szállnak le és onnan repülnek bevetéseket, úgy a hordozó ereje lesz arra az időre ennyivel gyengébb. Ezt minden esetben a privát topikban kell vezetni.
A hordozó légiutántöltő egységei képesek kitolni más légierős egységek bevethetőségének határát, képesek teljesen visszatölteni a mozgáspontjukat az adott bevetés idejére.
Minden hordozó egység a saját KSZ-ének megfelelő AP (=AnyahajóPont) ponttal rendelkezik, amelyeket eloszthattok a bevetéskor. Ez gyakorlatilag a különböző repülő századokat jelöli.
Az AP pontok képlete: KSZ/10+1.

Azaz 10-es KSZ-ig 2 pontot lehet elkölteni, 10-20KSZ-ig 3-at, 20-30-ig 4-et, stb.

Ezeket a pontokat nem kell megadni mindig, alapállapotra van alapból beállítva az összes. Azaz csak azt csinálja az egység, amíg új utasítást nem adtok (ez lehet avatari (tábornoki) parancs is!)). A pontokat a különböző utasításokra költhetitek el. Pl. 22-es repülőgép hordozónak 3 AP-je van.
1 AP: megerősített őrjáratot lát el a flotta körül
1 AP: tengeralattjáró vadászatot csinál a flotta körül
1 AP: légifölény kivívása XY országban (közelben)
1 AP: légi üzemanyagtöltőként történő alkalmazás (ekkor az adott TT-n belül ha baráti gépek berepülnek, akkor a levegőben képesek azokat újratölteni, így megnövelve amazok hatótávolságát).

Természetesen ezek a repülők is eltávolodhatnak a hajótól, de ekkor avatari engedély és ár kell hozzá (topikban megbeszéljük).
Utasítás:
-normál őrjárat (Alapbeállítás. Ekkor csak egy géppár van a levegőben és védi a flottát.)
-megerősített őrjárat (ekkor már egy légtérellenőrző gép is a levegőbe emelkedik és 2-2 gép van a levegőben, akik őrjáratoznak.)
-kutatás/mentés (ekkor helikopterek felszállnak, majd sérülteket, vagy meghatározott célt keresnek hatótávjukban. Ha olyan az utasítás, mentenek. (pl nagykövet kimentése egy épületből))
-tengeralattjáró vadászat (a flotta körül, vagy adott koordináta körül tengeralattjárót keresnek. Nagy teljesítményű repülőgépekből áll, amelyeknek a tengeralattjárók felderítése, és megsemmisítése a feladatuk.)
-kísérő feladat (kijelölt gépet/gépeket kísérnek útjukon)
-légifölény kivívása (adott területre repülnek, majd ha ellenséges géppel találkoznak, akkor megtámadják)
-földi támogatás (a gépek egy része földi csapásmérésre optimalizált fegyverzettel száll fel, majd ahol tud, ott lecsap)
-hajók elleni csapás (hajók felderítése után indulhat a csapásmérés, hajók elleni csapásmérésre optimalizált fegyverzettel)

****************************************
Tengeralattjárók:
****************************************

Mivel rejtve tevékenykednek és nehezen lehet felderíteni, kiváló eszköz a vizekről indított váratlan támadásokra, vagy a váratlan védekezésekre. Olyan akciókra is ideális, amellyel az adott nemzet meg akarja őrizni inkognitóját, tehát BO támogatására is ideális eszközt jelenthet. Jellemző tevékenységei között megtalálható a flotta vagy hordozócsoport kísérése, a víz alatti felderítés, megfigyelés. Legfőbb gyengesége a gyors ellencsapásra való érzékenységét mondhatjuk, de előbb persze az ellenfélnek ehhez meg kell találnia.

- Hagyományos meghajtású tengeralattjáró:
Ezek a halk, csendes gyilkosok a tenger farkasai. Minden felszíni hajó fél tőlük és nem véletlenül. Képesek napokig, elegendő fejlettség mellett hónapokig csendben, víz alatt a mélyben lapulva utazni és váratlan helyen felbukkanva lecsapni.

- Nukleáris meghajtású tengeralattjáró: KSZ15-től építhető, amennyiben elérhető az ország számára az atomerőmű technológia. Az atomenergiával működő tengeralattjárók általában nagyobbak, mint a „sima” társaik és elméletileg akár évekig is kibírják lemerülve, ezen felül a hagyományos tengeralattjárók minden előnyével bírnak. Megépítésekor kell dönteni arról, hogy nukleáris meghajtású-e a tengeralattjáró, vagy sem.

Utasítások a hagyományos és a nukleáris meghajtású tengeralattjáróknak:
-normál őrjárat (Alapbeállítás. Ekkor csak felderíti a területet ahol éppen tart, majd jelenti.)
-hajók elleni támadás (felderíti a hajókat, majd ha ellenséges akkor megtámadja....állítható, hogy mennyire legyen agresszív = mikkel (mennyivel) támadjon)
-rakétaindítás (szárazföldi (KSZ17), légi (KSZ20) vagy hajó (KSZ17) elleni rakéták indítása akár víz alól (KSZ20) is. Zárójelben van a kötelező szint, ami után ezt megteheti.)


****************************************
RAKÉTÁK
****************************************


****************************************
Támadó rakéták
****************************************
Ez az egység csak saját területről használható és utasítható.

A támadó rakéták KSZ-től függő távolságra képesek robbanóanyaggal töltött töltetet eljuttatni. Megfelelő technológia megléte esetén interkontinentális csapásmérésre is alkalmazható.
Jellemzően ezek az egységek, amelyekre atomtöltetet lehet telepíteni.
Ezen rakéták irányítását a földi, és a mobil radarok, műholdak pluszban biztosíthatják.
Mobil kilövőállomás esetén, a kilövőállomásként szolgáló technikán, is található, (vagy közvetlenül hozzá van rendelve technikára telepítve) egy –egy radar, amely kapcsolatban van más mobil, illetve fix radarral. Így biztosítva a célba érést.

Őr, és biztosító alegység A rakéták, azok kilövőállomásainak, technikáinak, objektumainak a védelme a feladatuk…..gyakorlatilag őrszázad.

****************************************
Elfogó rakéták
****************************************
Amerikai Patriot, Orosz részről az S család (SAM).
Lehetnek fix telepítésűek, valamint mobil indító állomásra szerelve.
Nemcsak a légi célok ellen nyújtanak védelmet, de képesek megsemmisíteni a robotrepülőgépeket, valamint a ballisztikus rakétákat.
Így nagy jelentősége lehet a haderő utasításokban leírtaknak, illetve a nekik adott riadószintnek.
A mobil indítóállomások önálló radarrendszerrel is fel vannak szerelve, (vagy külön technikán biztosítják számukra) szoros összhangban tevékenykednek a fix telepítésű radarokkal.
Feladatuk a rakéták célravezetése.
Utasítás:
-lekapcsolás (alapban ez aktív, csak külön utasításra lesz bekapcsolva és használva)
-bekapcsolás és várakozás (ekkor be vannak kapcsolva, de lőni csak felsőbb parancsra lőnek (ez lehet avatari (tábornoki parancs is))
-bekapcsolás és azonnali tűz (nem kell külön engedély, mindenre lő ami ellenséges)

Őr, és biztosító alegység is tartozik ezekhez. A rakéták, azok kilövőállomásainak, technikáinak, objektumainak a védelme a feladatuk…..gyakorlatilag őrszázad.


****************************************
KÜLÖNLEGES, az ország területén automatikusan létező és védekezni képes fegyveres erők
****************************************


****************************************
Földi fix telepítésű radarok
****************************************

A hatósugaruk változó (az ország légierős KSZ-étől függ). A kis –hatótávolságtól kezdve a nagy –hatótávolságú radarokig terjed a paletta.
Fedik egymást, a nagy hatótávolságú radarok soha nincsenek állandóan bekapcsolva, mert könnyen felderíthetőek az ellenséges bemérő, zavaró repülőgépek számára.
Utasítás:
Külön utasítással lehet bekapcsolni (ez lehet avatari (tábornoki parancs is)), illetve ha ez nincsen, akkor véletlenszerűen történik.
- kikapcsolás
- véletlenszerű működés.
- állandó működés

Feladatuk amellett, hogy figyelik, ellenőrzik a légteret, az, hogy célra vezessék a légvédelmi rakétákat, valamint, hogy az elfogórakétákat célra vezessék.
Egy, egy ilyen állomás pusztítása (kommandósok által BO-ban vagy bombázással) komolyan gyengítheti az adott ország adott légierejének hatékonyságát, mivel a vadászok (felszállásukig), a légvédelmi rakéták gyakorlatilag megvakulnak.


****************************************
Különleges kiképző és védelmi központok + milícia:
****************************************
Minden nemzetnek van valamilyen szintű milíciája.
Ezek tipikusan csak olyan helyzetben aktiválódó szervezetek, amelyekkel az ország területének megtámadásakor kell a támadónak számolnia.
Nagy erőt nem jelentenek, azonban a védekezést segítik.
Ide tartozik az amerikai Nemzeti Gárda és a francia idegenlégió is.
Ez a két szervezet erősebb hátteret ad a milíciának, erősebb lesz tőle (és nevesített) a milícia. (A Nemzeti Gárda még repülőkkel és páncélozott járművekkel is rendelkezik).
Ezek az egységek kizárólag védekezésre használhatók, de vezényelhetők.
Támadás esetén a milíciához hozzáadódik a rendőrségi és a laktanyákban lévők száma is, így gyakorlatilag minden fegyveres erő bevethető ilyenkor.
Ezek az alakulatok a Határőrség, a Parti őrség és vízirendészet, a Rendőrségi alakulatok, a Járványügy és a Katasztrófavédelem erőit automatikusan erősítik szükség esetén, ha azoknak a riadószintje ezt indokolttá teszi, vagy ha erre külön utasítás érkezik.



****************************************
Partvédelmi erők:
****************************************

Tengerrel határos nemzeteknél szárazföldi, ma már leginkább rakétával felszerelt egységek ezek. Közepes, és nagy hatótávolságú hajó elleni rakétával szerelik fel őket. Többnyire mobil indító állomásra telepítik őket, de előfordul még a fix telepítésű indítóállomás is.
Itt is jelen van az önálló radarrendszer, melynek feladata az ellenséges hajók bemérése, és a hajók elleni rakéták célravezetése.
Riadószintjük a Parti őrség és vízirendészet kötelékébe tartozik.

****************************************
Parti őrség:
****************************************
Amely állhat rakétás őrnaszád, légvédelmi naszád, tengeralattjáró elhárító, valamint aknaszedő hajókból. Ezek a hajók is fel vannak szerelve rakétaelhárító rakétákkal, valamint hajó elleni rakétákkal, de fő fegyverzetük a rendeltetésüktől függ.
Riadószintjük a Parti őrség és vízirendészet kötelékébe tartozik.

****************************************
Folyami flotta:
****************************************
Minden nagyobb folyóval rendelkező ország állományában megtalálható a flottilla. Ilyen folyónak számít pl a Duna és a Tisza is.
Feladatuk elsősorban légvédelmi tevékenység, (rakétás, valamint nagy kaliberű gépágyú) valamint az aknatelepítés, és aknamentesítés, folyók hajózhatóságának biztosítása, felderítés, védelmi tevékenység.
Riadószintjük a Parti őrség és vízirendészet kötelékébe tartozik.

****************************************
Őr, és biztosító alegység:
****************************************
A kikötők, haditengerészet objektumainak a védelme a feladatuk…..gyakorlatilag őrszázad.






****************************************
HADGYAKORLATOK
****************************************


Rendezhetsz hadgyakorlatokat, melynek ára egy cikk az újságodban és normál esetben Hadügyi Pont (HP) költséget jelent. Egy sikeres hadgyakorlat hatása általában haderő morált növel, ugyanakkor az érintett egység Állapot értékét növelheti, esetleg Támadási Érték (TÉ) vagy Védekezési Érték (VÉ) változást is hozhat.


A parancskiadás, valamint a támadás és a háború/csaták menetét a Haderő – Háború topikban megtalálod.
Post Reply