HADERŐ – Vásárlás, fejlesztés, kereskedelem, elhasználódás, támogatás, rakéták, leszerelés, konzerválás

A Republik játék hivatalos közleményei és a játékszabályok. Ha valami, akkor ez a kötelező!
Post Reply
User avatar
Cormac
játékvezető (avatar)
Posts: 1138
Joined: 2016. September 26., Monday 9:31
Contact:

HADERŐ – Vásárlás, fejlesztés, kereskedelem, elhasználódás, támogatás, rakéták, leszerelés, konzerválás

Post by Cormac »

Hadügyminisztérium Pont vagy Hadügyi Pont (továbbiakban: HP)

Minden országnak van egy úgynevezett Hadügyminisztérium Pontja, amelyet felhasználhat:
- új egység gyártására/kiképzésére
- haderőfejlesztésre
- haderő fenntartására
A HP támogatása körönként növelhető az weboldalon a Belpolitika – Belügy menüben („Hadügyminisztériumod költségvetésére fordítandó tétel”). A HP gyakorlatilag a haderő működtetéséhez szükséges szellemi és általános eszköz erőforrásokat jelenti (mindent, amit a KF nem).

Katonai Felszerelések (KF)

Minden haderő építéséhez/kiképzéséhez és fejlesztéséhez, valamint működtetéséhez szükség van valamennyi KF-re, amelyet az egységek ilyenkor felhasználnak. A KF a nem általános katonai eszközöket jelenti, ebbe tartoznak a lövedékektől kezdve a teljes haditechnikákig minden. Bővebben a KF-ről a gazdasági szabályban olvashatsz.

Katonai Gyártási Szintek

A kiképzés/gyártás során a KSZ szintek számítanak. Értelemszerűen a „Katonai Szint Gyártás – szárazföld” a szárazföldi, a „Katonai Szint Gyártás – haditengerészet” a tengeri, a „Katonai Szint Gyártás – légierő” a levegőben repülő egységtípusoknál érdekesek.
A Katonai Szint Gyártás (KSZ Gyártás) fejlesztéseinek minden 10. szintje (10,20,30,stb) egy generációs ugrást is jelent a haditechnikában, ennek fejlesztése külön projektben történik és egyéb ára, valamint feltételei vannak. A KSZ fejlesztése a weboldal Gazdaság – Fejlesztés részen lehetséges, a fejlesztés árai az ország képességeitől függenek.

Egységek KSZ szintje

Egy adott egység KSZ szintje határozza meg az adott egység erejét, lehetőségeit és szabja meg a fenntartásának költségeit (HP pontját és KF eszközigényét).
Az egység KSZ szintjén felül van Támadó Értéke (TÉ) és Védekező Értéke (VÉ), amely fejlesztéssel maximum 5 szinttel magasabb lehet, mint az egység KSZ értéke. Bővebben lásd a fejlesztésnél.

Egységek állapota

Minden egységnek saját életereje van (melyet az "Egység állapota" érték jelenít meg és bele tartozik az egység eszkö9zeinek állapota, valamint az egység készsége (bevethetősége)), amely %-os értékként jelenik meg. Tehát a teljesen egészséges, teljesen hadra kész és minden eszközét felhasználni képes egységnek 100%-os állapota van.
Ez az érték magától (lásd lentebb), vagy valamely tevékenység következtében, netán sérüléskor csökkenhet. Az állapot % csökkenés hatását a Játékszabályok/HADERŐ - Háború topikban részletezzük. Javítás/gyógyulás feltételei lehetnek a saját városba történő mozgatás, a harcokból való kivonás, vagy részben akár erősítés megérkezése is.

Egységek létszáma

Minden egységnek van egy maximum létszáma és egy aktuális létszám értéke. Értelemszerűen egy egységnek a maximum létszáma az ideális állapot és efölé nem nőhet. Az aktuális létszám csökkenhet valamilyen esemény és harci cselekmények során is. A létszámot minden esetben az ország "még kiképezhető állomány"-ából, azaz a besorozható lakosságból lehet feltölteni. Ennek mikéntjét lentebb olvashatod.

Egységek morálja

Minden egységnek van egy morálja is, ami azonos az országban lévő aktuális haderős morállal. Értelemszerűen országbeli általános állapotok miatt, véletlenszerű események során és harcokban sebződéskor, valamint elveszett csaták alkalmával csökkenhet.


Egységek kiképzése, hadrendbe állítása

Új egységek hadrendbe állítása a következőképpen lehetséges. Alapszabály, hogy minden ország maximum az ország adott Katonai Szint Gyártás szintjének megfelelő fejlettségű egységeket képes hadrendbe állítani (értelemszerűen nézve a KSZ gyártási szinteket, pl. gyalogosnál a „Katonai Szint Gyártás – szárazföld” és így tovább.
Bármely ország képes a saját KSZ szintjénél alacsonyabb szintű egységeket is „készíteni”, jellemzően ezek az egységeket vagy a gyorsaság kedvéért, vagy pedig eladás céljából készülnek (az ilyen irányú igényt avatarnak kell jelezni és vele kell egyeztetni).

Ezen kívül avatarok minden országhoz egyénileg adhatnak a KSZ gyártási szinttől eltérő szintű egységeket is, jellemzően ezek IRL meglévő egységeket jelentik (nevesítve behozzuk őket).
Ha lenne olyan igényed, hogy IRL egy egységed nincsen benne a kezdeti egységeidnél de te szeretnéd, akkor kérd az avikat (hivatkozást is kérünk, amin látjuk hogy jogos a kérésed)
.

Egységek kiképzése, hadrendbe állítása a játék folyamán

Számolj vele, hogy ahogy az IRL is történik, itt sem azonnal kapod meg a haderődet, minden egység "építésének" van egy átfutási (kiképzési,felszerelési,megépítési) ideje. Jellemzően a repülőgép hordozók készülnek el a leglassabban, ezekre általában éveket kel várni. Viszont míg egy még gyártásban lévő repülőgép akár már pár körön belül felállítható, egy új legyártása több időbe is telhet. Új egység kiképzését a weboldalon a HADERŐ menü FEGYVERKEZÉS almenüjében kezdeményezhetsz és ott láthatod a költségeit, valamint az idejét is. Érdemes ezért -ha gyorsan kell és ha lehetséges- vásárolni más országból egységeket.

Fontos tudni, hogy az egységeknek KSZ és technológia feltétele is lehet. Például ahhoz, hogy repülőgép hordozót építsél, feltétel a "Hajógyártás: repülőgép- hordozó" nevű technológia megléte. A weboldal ezt a kérdés /még/ nem kezeli, ezért minden esetben kötelező még az egység kiképzésének megkezdése előtt egyeztetni az avatarokkal.

Új egység megszerzésének menete (ha nem mástól vásárolod) a következő:
Az egység gyártásának igényét a fórum haderőre vonatkozó topikjában kell megadnod:
1. Megkérdezed, hogy lehetséges-e nálad a készítése.
2. Avatar ellenőrzi a feltételét (technológia és KSZ), majd jóváhagyja ha igen. Az elkészülési időt és árat a weboldalon láthatod.
3. Jóváhagyod (egyértelműen) a fórumban, hogy elkezded, majd a weboldalon a Haderő/Fegyverkezés menüben elindítod a tényleges fejlesztést. A weboldal kezeli az elkészülés idejét, automatikusan fogod megkapni a lejártakor.
4. Az elkészülési idő lejártakor elkészül az egység, pontosan követheted a weben az adott haderőd státuszát.
5. Bevetheted.

Egységek fejlesztése

Egységeidet külön fejlesztheted az aktuális szintjéről, ha képes vagy rá (KSZ Gyártási szinted magasabb) .
Ezt hasonlóan kell megtenned, mint az új egységnél leírtuk, csak pontosan nevezd meg azt is, mit szeretnél és mire fejleszteni.
Alapszabály, hogy minden egység gyártási szintjétől maximum +5KSZ-nyi értékben lehet a Támadási Értékét (TÉ) és a Védekező Értékét (VÉ) megnövelni, de generációs ugrást így nem végezhet (tehát 18-as repcsit maximum 19-ig lehet növelni, tovább nem, mert a 20-as már 5. generációsnak számítana és az teljesen új technikát (gépet) jelentene).


Egységek adás-vétele

Más nemzetek -akár fejlettebb haderős egységeit is- megveheted, vagy akár a sajátodból eladhatsz.
Ezekben az esetekben nem kompletten azonnal bevethető egységeket veszel/adsz el, hanem csak a technikát és a katonáidat betanítod/betanítják az adott technika használatára. Ez játéktechnikailag azt jelenti, hogy az adás vételben a haderő katona értéke (fő) nem tétel, az üzletben csak az egység KSZ-e és haderőtípusa jelenik meg. A vevő oldalán a kiképzés elindításakor kerül elszámolásra a működtetéséhez szükséges katona (fő), HP és az esetleges KF költség is.
Amennyiben magasabb KSZ szintű egység megvételéről van szó, úgy szükséges az adott KSZ szinten történő bevethetőséghez az eladó támogatása is (betanítás, majd folyamatosan szerviz és support nyújtása a vevő felé). Erről bővebben a „Haderős egységek támogatása” résznél olvashatsz.

A haderők adás-vételének menete:
- Megegyeztek egymással arról, hogy pontosan milyen haderőről szeretnétek üzletelni egymással.
- Az eladó a privát topikjában jelzi az igényt, mely szerint XY országnak CSZ haderőt adna el (kell: név,darabszám,KSZ,pozíció), és hogy folyamatos támogatással együtt vagy sem. Az avatarok megvizsgálják, hogy van-e ennek valamilyen akadálya az országban (pl. USA parlamentje megvétózhatja), majd az eredményt jelzik a topikban.
- Ha zöld utat kapott a megegyezés, akkor az egyikőtök elküldi a kereskedelmi megegyezést, amelynek szövegébe bemásoljátok a megegyezés részleteit.
- Miután lezajlott a kereskedelmi ügylet, megkapjátok a topikotokba és a weboldalon is az egységet.
Előfordulhat olyan eset is, hogy egy harmadik (magasabb KSZ-el rendelkező) nemzet haderejét adnád el valakinek. Ekkor szükséges a gyártó fél jóváhagyása is az üzlethez. (Eladható enélkül is, de akkor a támogatás biztosan ugrik és komoly politikai bonyodalmakat is okozhat.
Minden nevesített haderőnél -amelyet más nemzet támogatásával gyártottak- ezért látható, hogy kitől függ.
Egy konkrét példa: Kína egységei között:
- 1db Liaoning (Oroszországból), Repülőgép-hordozó /xx,xx,xx/
Minden ország -aki máshol lévő egységet támogat, látja a weboldalon a haderőinél, így bármikor dönthet támogatás megvonásról (ezt a fórumon kell jelezni).

KSZ csökkenés, kannibalizmus

Amennyiben egy ország nem éri el egy egység KSZ-ét, az biztosan azt jelenti, hogy külföldi haditechnikával épült. Az ilyen egységeknél nagyon fontos tudni, hogy a gyártó ország támogatásának (supportjának) hiányában az adott egység hatékonysága (KSZ-e) idővel csökken (mivel nincsen megfelelő minőségű hadianyag ellátás, ezért nem képes pótolni az elromlott, vagy elhasználódott hadianyagokat). A KSZ csökkenés a támogatás megszűnését követő 2. körben (fél évvel) kezdődik és az egység TÉ és VÉ szintje körönként csökken 1-el addig, ameddig adott ország gyártási KSZ-ét el nem érik.

Ez ellen többféle megoldás létezik:
- külön megegyezéssel ismét megszerezni a gyártó folyamatos támogatását (supportját, ez haderős egységeladási folyamatnak minősül, mivel felmerülhet a gyártó országán belüli egyéb akadály is)
- a gyártó országtól (megkeresés után) egyszeri üzlet alapján eszközöket vásárolni, ami kitolja a KSZ csökkenés idejét (ezt is csak avatari irányítással lehet „végig vinni”, ilyen igény esetén a privát topikban kérdezd meg)
- több azonos szintű és típusú egység megléte esetén (ha egy ország a gyártója) lehet úgy is dönteni, hogy feláldoznak egy/több egységet abból a célból, hogy egy másik egység KTÉ és VÉ szintjei még egy ideig ne csökkenjenek. Ezt hívják a szakmában kannibalizmusnak, az így feláldozandó eszközök berendezéseit használják fel a máshol kiesett eszközök pótlására .
- saját fejlesztéssel megoldani a további működést (privát topikbeli avatari egyeztetést követően egy egyedi projekt keretében megszerezheted adott KSZ egység (csak adott egység) szinten tartását, viszont általában a speciális technológiák hiánya miatt nem érheti el az eredeti szintet, csak egy köztes szinten tud működni)
IRL a legjobb példa erre az Irániak F-14-es flottájának bevethetősége volt, ameddig nem fejlesztették fel a saját gyártói kapacitásukat a kellő szintre, kannibalizmussal oldották meg a többi egység hadrafoghatósága idejének kitolását.

Haderős egységek támogatása

Amennyiben magasabb KSZ szintű egység megvételéről van szó, úgy szükséges az adott KSZ szinten történő bevethetőséghez az eladó támogatása is (betanítás, majd folyamatosan szerviz és support nyújtása a vevő felé). A gyártó ország politikai okokból bármikor megvonhatja a támogatását a külföldre eladott egységektől, ezzel szintcsökkenésre (vagy legalábbis szinten tartási nehézségekre) ítélve őket.

Támadó és elfogó rakéták

A weboldalon a Haderők – Stratégiai Erők menüben lehetséges Támadó és Elfogó rakétákat építeni. Mindegyik rakéta mindig az ország aktuális KSZ szintjén, a kifejlesztett technológiákat felhasználva tevékenykedhet. A támadó rakéták jellemzően távolról,földről indítható (föld-föld), levegőből hordozóról indítható (levegő-föld), tengerről indítható (víz-föld) rakéták, melyeknek bevetését a privát haderős topikodban intézheted (utasításban jelöld mire és mennyi támadó rakétát használsz fel), míg az elfogó rakéták automatikusan működnek.
Egy gombnyomásra 10 darab rakéta épülhet (vagy támadó, vagy pedig elfogó típusból).


****************************
EGYSÉGEK MEGSZÜNTETÉSE, KONZERVÁLÁSA

Időnként, ha nem tudsz eladni haderőt, de a fenntartása túl drága, akkor szükség lehet az egységek konzerválására, vagy leszerelésére. Egységek konzerválásakor, vagy leszerelésükkor (megszüntetésükkor) a legnagyobb előny lehet, hogy csökken a Hadügyminisztériumod HP szükséglete, legnagyobb hátrány pedig a bevethető egységek csökkenése.

- páncélos hadosztály / vadász ezred / stratégiai bombázó ezred esetén a lekonzervált egységek megjelennek neked a "TÁMOGATOTTAK" listában a haderő lapodon, azaz technikailag "eladod" a lekonzervált haderőket. Így ami haderőt az NJK országnál látod, az mind ilyen lekonzervált állapotú egység.

Feltétele:
A lekonzerválás egyetlen feltétele, hogy egy megfelelően száraz helyen kell ezt megtenned, ami általában sivatagos helyet jelent. Ilyen helyet neked kell keresned az országodban, vagy baráti országgal megegyezve is "szerezhetsz megfelelő helyet). Ha még nincs ilyened (de megfelelő környezet adott), akkor egy kis projekt keretében létre kell hoznod egy megfelelő méretű, biztonságosan elkerített és őrzött raktárat (bár szabadban lesz, hívhatjuk raktárnak). A projektnek hála lesz egy ilyen helyed, amelyet őriznek a katonák és más egységeket is küldhetsz konzerválni, vagy akár bérbe adhatod a lehetőséget egy baráti országnak is.

A konzerválás Hatásai:
A konzerválással értelemszerűen felszabadulnak a feladatok alól kiképzett katonák, ez az élőerő azonnal megjelenik a Hadügyminisztérium kötelékében, mint kiképezhető élőerő. Ezen felül haderő morál változást (+/-), HP pontot, esetleg némi +KF-et jelenthet, de akár valamilyen mértékű leszerelési hullámot (munkanélküliség emelkedése) is elindíthat az egységek lekonzerválása. A helyet, ahol a lekonzervált (tartósított) eszközök pihennek, a helyi katonaság őrzi.

Az így "jegelt" egységeket bármikor újra hadrendbe állíthatod, vagy akár el is adhatod másnak. Az újra bevethetőség időbe, élőerőbe, HP pontba mindenképpen, de esetenként KF-be is kerülhet. Ezek mértékéről avatar dönt, amikor megadod, hogy pontosan melyik egység/ek/ről van szó (id és egység név).
Az újra bevethetőség maximum annyi körig tart, amennyi egy adott típusú új egységed kiképzése lenne. A pontos időt is mindig esetenként, az avatarok szabják meg.
A jegelt egységeket az eladásukkor is hadrendbe kell állítani, ami történhet a vásárlónál, de a feltételek nagyjából a fentiek.

Leszerelés
Az egység megsemmisítésekor az egységeken szolgáló élőerő átkerül a Hadügyminisztériumhoz és ott "Kiképezhető élőerő"-ként jelenik meg, valamint HP-t és KF-et ad (ezeknek a mértékét avatar szabja meg), valamint esetenként némi ércet is jelenthet.

- flotta / tengeralattjáró / repülőgép hordozó
Konzerválásuk nem lehetséges, eladni, illetve leszerelni lehet őket. Szétbontásukkor az egységeken szolgáló élőerő átkerül a Hadügyminisztériumhoz és ott "Kiképezhető élőerő"-ként jelenik meg, valamint HP-t és KF-et ad (ezeknek a mértékét avatar szabja meg), valamint esetenként némi ércet is jelenthet.

- gyalogság / kommandó osztag
Értelemszerűen ha már nem kell és eladni sem tudod, akkor csak leszerelni lehet őket, ekkor az egységekben szolgáló élőerő átkerül a Hadügyminisztériumhoz és ott "Kiképezhető élőerő"-ként jelenik meg, ezen felül HP-t és némi KF-et is jelenthet a leszerelésük.
Post Reply