HADERŐ - Általános információk

A Republik játék hivatalos közleményei és a játékszabályok. Ha valami, akkor ez a kötelező!
Válasz küldése
Avatar
Cormac
játékvezető (avatar)
Hozzászólások: 626
Csatlakozott: 2016. szeptember 26., hétfő 9:31
Kapcsolat:

HADERŐ - Általános információk

Hozzászólás Szerző: Cormac »

Minden itt leírt részlet érvényes a Republik 9-es haderő új moduljának megérkezéséig. Az új modullal módosulni fognak az itt leírtak, de az alapja továbbra is meg fog maradni.


****************************************
A HADERŐ FELÉPÍTÉSE
****************************************

Haderőid négy fő típusba (haderőnem) tartozhatnak (ezek: szárazföldi, tengeri, légi, űr) ebbe a négy fő típusba pedig besorolható a játékban fellelhető összes haderős egységtípus. A játék elején azonban a 4. haderőnem (azaz az „űr” típus) még nem játszható, az a későbbiekben válik elérhetővé.
Mind a 4 haderőnemnek külön parancsba adható az érvényes riadószintje.

AZ EGYSÉGEK TULAJDONSÁGAI
Az összes egység az alábbi értékekkel rendelkezik:
Név, típus /TÉ,VÉ,TP,KSZ,MOR/*
Példa: Gepárd, harckocsi /18,15,10,15,99/
*Megjegyzés: A haderőd első felállításakor (ha nem tette meg más előtted), akkor a TP és a MOR nem szerepel, de van mozgáspont, amit törölni fogunk).

/Avatari megjegyzés: mivel negyed éves időszak jelent egy kört, ezért a fórumos megoldásnál értelmetlennek tartjuk a mozgás értékét figyelni (azaz hogy milyen messzire képes eljutni egy kör alatt), ugyanis negyed év alatt még a hajók is majdnem megkerülhetik a földet./

Részletesebben:
Név: te nevezed el, az egységed neve
Típus: milyen típusú egység
TÉ: Támadási Értéke, létrehozásakor a KSZ-el egyenlő érték
VÉ: Védekezési Értéke, létrehozásakor a KSZ-el egyenlő érték
TP: Tapasztalati Pontja (vagy képzettségi szintje), ezt avatar állítja be, lásd lejjebb
KSZ: Katonai Szintje, az ország ilyen szinten hozta létre ezt az egységet. Ez az érték soha nem változik meg.
MOR: Morál, az egység morálja, ezt is avatar állítja be. Maximális és az induló értéke mindig az ország hadi moráljával egyenlő. Túl alacsony érték esetén romlik a hatékonyság, megtagadhatja a parancsot, vagy akár lázadni is kezdhet.

TP: Tapasztalati Pont (vagy képzettségi szint)
Minden katona és minden technikai eszköz rendelkezik tapasztalati ponttal (egy induló ponttal és egy maximálisan elérhető ponttal).
Az alábbi állománykategóriák az alábbi induló és maximum értékekkel bírnak:

Lázadók, terroristák: 0-2
Sorállományú katonák: 3-10
Hivatásos katonák: 10 - nincs felső határ
Kiemelt alakulatok katonái (tengerészgyalogosok,ejtőernyősök,hegyivadászok): 12 - nincs felső határ
Speciálisan kiképzett katonák (az igazi elit alakulatok, és a kommandók tagjai): 20 - nincs felső határ

Hadgyakorlat
A képzettségi szint a haderő morálhoz hasonlóan a hadgyakorlatokkal növelhető. Minden hadgyakorlatot követően +1 pont íródik jóvá a gyakorlatban résztvevő katonai állománynak és technikai eszköznek. Alapvetően a képzettségi szintnek nincs felső határa az szabadon növekedhet néhány kivételtől eltekintve.
További +0,5 pontot kapnak azok az egységek amelyek valamely külföldi katonai feladatban vesznek részt.
A missziós feladatokban résztvevő országok egységei az utánpótlási és állomásoztatási költségek befizetése után kapják meg a pontokat. Ez alapvetően a Hadügyi Pontokon (HP) felüli költséget jelent.

Új technikai eszköz beszerzése esetén: Ha vásárlással történt, akkor a vásárló a vásárlással együtt NEM veszi meg a képzettségi szintet (TP), a vásárlónál ugyanaz a technika nulláról indul akkor is, ha az eladónál ez az érték 100 volt.
A már megszerzett Képzettségi szint az azonos kategóriában lévő eszközöknél egy külön projekt keretében átadható.

A Republik 9-ben játszható haderőtípusok a következők (a lista később még bővülni fog, amint a nemzeted fejlettsége megalakítja az űrbeli haderőnemet is):

- Reguláris katonák száma (fő, továbbiakban „katona”): A legalapvetőbb haderős erőforrásod a katonáid. Ez az országodban meghatározott törvények, vagy rendeletek alapján besorozott, kiképzett és felszerelt, „reguláris” katonákat jelenti. Tehát ezt az egységet nem lehet megvásárolni.
Alapvető fegyverük a könnyű kézi fegyverek, gránátok, géppuskák. Alapvető feladatuk az őrszolgálat, a műszaki mérnök (utász) munkák ellátása minden magasabb rangú egységnél, az adminisztratív feladatok ellátása, valamint veszélyhelyzetben a civil lakosság megsegítése. A katona állomány növelése toborzó programokkal (projektekkel), vagy magasabb szintű egység leszerelésével lehetséges.
Minden további haderőtípusod ebből „fogyaszt” minden kiképzéskor, valamint békeidőbeli vagy háborús tevékenység végzésekor is (sérülés vagy szükség esetén). Az esetleges nem reguláris, vagy félkatonai egységek nem ide tartoznak, azokat BO-ban (Black Ops, a hírszerzésednél) tudod kezelni (erről bővebben a BO résznél).

- Lövész raj: Alapvető fegyverük a könnyű kézi fegyverek, gránátok, géppuskák, kézi páncéltörő rakéták pl FAGOT, RPG, illetve néhány aknavető. Alapvető szállítóeszközeik: Nyitott platós szállítójármű, jeep, páncélozott szállító jármű, kétéltű-páncélozott szállító jármű, páncélozott civil jármű.
Alapvető feladatuk az ellenséges élőerő és technika pusztítása.

KSZ-től függően jelentenek felderítőket, mesterlövészeket, automata gépfegyvereseket, rakétás katonákat.

KSZ-től függő képességek:
0-10 egység létszáma összesen: 26 fő (1 felderítő, 3 automata gépfegyveres, 2 rakétás, 20 katona), nyitott platós teherautó, tüzérségi támogatás
11-13 egység létszáma összesen: 20 fő (2 felderítő, 4 automata gépfegyveres, 2 rakétás, 12 katona) , nyitott platós teherautó, tüzérségi támogatás
14-15 egység létszáma összesen: 12 fő (1 felderítő, 1 mesterlövész, 4 automata gépfegyveres, 2 rakétás, 4 katona) , páncélozott szállítójármű, tüzérségi támogatás
16-17 egység létszáma összesen: 10 fő (1 felderítő, 2 mesterlövész, 4 automata gépfegyveres, 1 rakétás, 2 katona), páncélozott szállítójármű, tüzérségi támogatás, kevlár mellény
18-19 egység létszáma összesen: 8 fő (1 felderítő, 1 mesterlövész, 5 automata gépfegyveres, 1 rakétás), páncélozott szállítójármű, UAV támogatás, tüzérségi támogatás, kevlár mellény
20-22 egység létszáma összesen: 6 fő (1 felderítő, 1 mesterlövész, 4 automata gépfegyveres), páncélozott szállítójármű, egységszintű UAV, tüzérségi támogatás, kevlár testpáncél
23-24 egység létszáma összesen: 4 fő (1 felderítő, 1 mesterlövész, 2 automata gépfegyveres), páncélozott szállítójármű, egységszintű mini UAV, tüzérségi támogatás, kevlár testpáncél

A szállító járművek csak akkor elérhetőek a számukra, ha mellé van rendelve (egy csoportban) a szállító egység.


- Kiemelt feladatkörű rajok:
Ide tartoznak a tengerészgyalogosok, az ejtőernyősök és a hegyivadászok, azaz a különlegesebb és az összetettebb feladatkört is ellátni képes katonák (sosem sorállományúak).
/*Megjegyzés: a sokrétűbb és különlegesebb feladatkörük miatt kapnak keményebb kiképzést, az átlagemberek számára a legtöbb helyen ők az elitek, amelynek persze mindig igyekeznek is megfelelni. :)*/
Alapvető fegyverük a könnyű kézi fegyverek, gránátok, géppuskák, kézi páncéltörő rakéták pl FAGOT, RPG, illetve néhány aknavető.

Alapvető szállítóeszközük nyitott platós szállítójármű, páncélozott szállító jármű, kétéltű-páncélozott szállító jármű, jeep, páncélozott civil jármű, a kis és közepes szállító repülőgépek, helikopterek, motoros szánok, motorcsónakok, stb.
Az elérhető járművek náluk nem függenek a KSZ-től.

Alapvető feladatuk a speciálisabb feladatok elvégzése (alakulattól függ milyen).
Tapasztalati Pontja 12-ről indul, ezek az egységek csak KSZ 10-től érhetőek el.

KSZ-től függő képességek:
11-13 raj létszáma összesen: 20 fő (2 felderítő, 4 automata gépfegyveres, 2 rakétás, 12 katona) , tüzérségi támogatás
14-15 raj létszáma összesen: 12 fő (1 felderítő, 1 mesterlövész, 4 automata gépfegyveres, 2 rakétás, 4 katona) , tüzérségi támogatás
16-17 raj létszáma összesen: 10 fő (1 felderítő, 2 mesterlövész, 4 automata gépfegyveres, 1 rakétás, 2 katona), tüzérségi támogatás, kevlár mellény
18-19 raj létszáma összesen: 8 fő (1 felderítő, 1 mesterlövész, 5 automata gépfegyveres, 1 rakétás), UAV támogatás, tüzérségi támogatás, kevlár mellény
20-22 raj létszáma összesen: 6 fő (1 felderítő, 1 mesterlövész, 4 automata gépfegyveres), egységszintű UAV, tüzérségi támogatás, kevlár testpáncél
23-24 raj létszáma összesen: 4 fő (1 felderítő, 1 mesterlövész, 2 automata gépfegyveres), egységszintű mini UAV, tüzérségi támogatás, kevlár testpáncél

A szállító járművek csak akkor elérhetőek a számukra, ha mellé van rendelve (egy csoportban) a szállító egység.


- Speciálisan kiképzett csapat (kommandós):

Az elit, a legprofibb gyalogos alakulat ami elérhető. Gyakorlatilag tökéletes gyilkoló gépek, de feladatuk többrétű.
Alapvető fegyverük a könnyű kézi fegyverek, gránátok, géppuskák, kézi páncéltörő rakéták pl FAGOT, RPG, illetve néhány aknavető.
Alapvető szállítóeszközük nyitott platós szállítójármű, páncélozott szállító jármű, kétéltű-páncélozott szállító jármű, jeep, páncélozott civil jármű, a kis és közepes szállító repülőgépek, helikopterek, motoros szánok, motorcsónakok, stb.
A szállító járművek csak akkor elérhetőek a számukra, ha mellé van rendelve (egy csoportban) a szállító egység.

Alapvető feladatuk a destruktív feladatok megoldása (azaz a rombolás), de szinte minden fedett és veszélyes feladatra alkalmasak. Gyakorlatilag minden körülmények között képesek tevékenykedni kiképzésüknek köszönhetően.

BO akciónál is lehet rájuk hivatkozni, de ekkor oda is kell mozgatni őket, ahol bevetésre kerülnek.
Egyszeri bevetésükkor maximálisan 50 embert vethetnek be, tényleges létszámuktól függetlenül. Azért vannak ennyien aktív állományban, hogy meglegyen bizonyos szinten a rotáció az egységtípusnál és minél tökéletesebb szakemberek legyenek közöttük. Gyakorlatilag minden harcos specializálta magát valamire.
A célterületre bejuthatnak beszivárgással, HALO, vagy HAHO ugrással, szárazföldön, és vízen. Ezt minden bevetésre indulásnál meg kell mondani avatarnak.

Bejutási módok:
Levegőből:
-HALO nagy magasságból ugorva, de alacsony magasságban nyitott ejtőernyős ugrás.
-HAHO nagy magasságból ugorva nagy magasságon nyitott ejtőernyős ugrás.
Vízből: - emiatt átalakított hajókról, vagy tengeralattjárókról
Szárazföldről: - gyalog, gépjárművel, szomszédos országból
Tapasztalati Pontja 20-ról indul, csak KSZ 12-től érhető el.


KSZ-től függő képességek:
12-13 csapat létszáma összesen: 12 fő (3 felderítő, 1 mesterlövész, 6 automata gépfegyveres, 2 rakétás)
14-15 csapat létszáma összesen: 8 fő (2 felderítő, 1 mesterlövész, 4 automata gépfegyveres, 1 rakétás)
16-17 csapat létszáma összesen: 6 fő (1 felderítő, 2 mesterlövész, 2 automata gépfegyveres, 1 rakétás), kevlár mellény
18-19 csapat létszáma összesen: 6 fő (1 felderítő, 2 mesterlövész, 2 automata gépfegyveres, 1 rakétás), kevlár mellény
20-22 csapat létszáma összesen: 4 fő (1 felderítő, 1 mesterlövész, 2 automata gépfegyveres), egységszintű UAV, kevlár testpáncél
23-24 csapat létszáma összesen: 2 fő (1 mesterlövész, 1 automata gépfegyveres), egységszintű mini UAV, kevlár testpáncél

Az általuk végrehajtható feladatok (lehetnek még feladatok, nem teljes a lista):
Felderítés
Hírszerzés, információszerzés
Robbantás, szabotázs
Polgári, és katonai infrastruktúra rombolása.
Objektumok elfoglalása, és/vagy megsemmisítése (közintézmény, raktár, laboratórium, gyár, olajkút, kikötő, reptér, hidak, stb.)
Kiemelt személyek különleges biztosítása, védelme
Kiemelt objektumok, adott esetben rendezvények őrzése, védelme
Emberrablás
Katonai, polgári vezetők likvidálása
Konvojkísérés (akár hajó kísérése is)
Háború esetén lézeres célmegjelölés a bombázók számára
Utánpótlási vonalak zavarása, megsemmisítése
Dezinformációs tevékenység (pánikkeltés, elégedetlenség szítása a lakosság körében)
Túszmentés


-Páncélozott szállító jármű:
A páncélozott szállító jármű járművekre épül. Így kisebb az alegységek létszáma, de mozgékonyabbak. Városi harcban ez a haderőtípus nagy segítséget jelent a lövész alegységeknek.
Egy ilyen egység nem egy darab járművet jelöl, hanem valójában 2-4 járművet és a hozzá tartozó személyzetet (járművezető,technikus,felderítő,fedélzeti lövész,stb).

-Tüzérségi löveg:
Önjáró lövegek, rakétacsapatok, technikára telepítve, páncélelhárítók technikára telepítve. Kisebb az alegységek létszáma. Tüzérségi támogatást nyújt azoknak az egységeknek, akik képesek ilyet kérni (KSZ-től függ), a fejlettségtől függő távolságra lőhetnek. Alapvetően a közvetlen harcoktól távolról tevékenykednek, mivel sérülékeny egységtípus.
Egy ilyen egység nem egy darab löveget jelöl, hanem valójában 2-3 löveget és a hozzá tartozó személyzetet (lövegkezelő személyzet,technikus,járművezető,parancsnok,stb).

-Légvédelmi egység:
A légvédelmi egység járművekre és eszközökre épül, szaknyelven szólva technikára telepített légvédelmi rakéták, fegyverek. Amerikai Patriot, Orosz részről az S család (SAM).
Lehetnek fix telepítésűek, valamint mobil indító állomásra szerelve. A fejlettségüktől függő távolságra lőhetnek.
Nemcsak a légi célok ellen nyújtanak védelmet, de (fejlettségüktől függően) képesek lehetnek megsemmisíteni a robotrepülőgépeket, valamint a ballisztikus rakétákat is.
Így nagy jelentősége lehet a haderő utasításokban leírtaknak, illetve a nekik adott riadószintnek.
A mobil indítóállomások önálló radarrendszerrel is fel vannak szerelve, (vagy külön technikán biztosítják számukra) szoros összhangban tevékenykednek a fix telepítésű radarokkal.
Egy ilyen egység nem egy darab légvédelmi löveget jelöl, hanem valójában 1-4 légvédelmi löveget és a hozzá tartozó személyzetet (lövegkezelő személyzet,technikus,járművezető,parancsnok,radarkezelő,stb).
Feladatuk a rakéták célravezetése.


- Harckocsi:
Mozgékonyabbak mint a gyalogosok, hatékonyabbak a nyílt terepen. Viszont minél kevésbé mozoghatnak (hely miatt), annál kevésbé hatékonyak.
Egy harckocsi egység egy darab járművet és a hozzá tartozó személyzetet (technikus,járművezető,lövegkezelő,parancsnok,stb).
Fő tevékenysége más harctéri szárazföldi egységek hatékony leküzdése.
KSZ-től függő képességek:
15- felderítő helikopteres támogatás kérhető
18- támogató csatahelikopter segítsége kérhető
20- A-10-es kategória (légierős) támogatás kérhető


****************************************
HADITENGERÉSZET
****************************************

A legtöbb hajó felszerelt az alábbiakkal, azonban vannak olyan hajók, amelyek kizárólag 1-2 fajta ellenséggel szemben alkalmazhatók. Például a rakétahordozó fregattok dugig vannak pakolva támadó rakétákkal, ugyanakkor például nem annyira hatékonyak a légi úton közeledő ellenséggel szemben, sem a víz alattiakkal szemben.

Hajócsoportokhoz automatikusan hozzáadódnak azok a hajók, melyek nem jelennek meg külön a játékban, azonban fontos részét képezik a haditengerészetnek. Ilyenek a szállítóhajók, az ellátmányt és üzemanyagot szállító hajók. Amikor egy hajóegység vagy csoport baráti területen tartózkodik, akkor a riadószinttől függetlenül ezek a támogató hajók feltöltik a készletüket a kikötőkben.

Általánosan kiadható utasítások a hajók egyes részeinek:
Hajók elleni hadászat: Más hajók felderítése (radarokkal) és más hajók elleni tevékenység (jellemzően rakétákkal) tartozik ide.
Utasítások:
-lekapcsolás (csak külön utasításra lesz használva, más eset nem lehetséges)
-bekapcsolás és várakozás (alapbeállítás, ekkor be vannak kapcsolva az érzékelők, de lőni csak felsőbb parancsra lőnek (ez lehet avatari (tábornoki) parancs is!))
-bekapcsolás és azonnali tűz (nem kell külön engedély, mindenre lő ami ellenséges)

Légvédelem:
Ez a hajók radarja által felderített légi célokra vonatkozik és az ellenük használt eljárások használatára.
Utasítások:
-lekapcsolás (csak külön utasításra lesz használva, más eset nem lehetséges)
-bekapcsolás és várakozás (alapbeállítás, ekkor be vannak kapcsolva az érzékelők, de lőni csak felsőbb parancsra lőnek (ez lehet avatari (tábornoki) parancs is!))
-bekapcsolás és azonnali tűz (nem kell külön engedély, mindenre lő ami ellenséges)

Tengeralattjáró elhárítás:
Itt értelemszerűen a szonároké a főszerep és a subok elleni torpedók.
Utasítások:
-lekapcsolás (csak külön utasításra lesz használva, más eset nem lehetséges)
-bekapcsolás és várakozás (alapbeállítás, ekkor be vannak kapcsolva az érzékelők, de lőni csak felsőbb parancsra lőnek (ez lehet avatari (tábornoki) parancs is!))
-bekapcsolás és azonnali tűz (nem kell külön engedély, mindenre lő ami ellenséges)

Fedélzeti helikopterek (ahol van):
Néhány hajón rendszeresítettek kutató és mentő helikoptereket. Ezeknek is lehet külön utasításokat adni.
Utasítások:
-felszállás (Ekkor semmi más nem történik, mint helikopterek felszállnak a fedélzetekről és kering a csoport körül. Ennek egyetlen haszna van, a gyors reagálás. Másik haszna, hogy az ekkor esetleg eltalált hajón a heli nem sérülhet meg, mivel repül.)
-kutatás/mentés (Ekkor az utasított helik felszállnak, majd sérülteket, vagy meghatározott célt keresnek hatótávjukban. Ha olyan az utasítás, mentenek. (pl nagykövet kimentése egy épületből))
-tengeralattjáró vadászat (A flotta körül, vagy adott koordináta körül a helik tengeralattjárót keresnek.)

A Republik 9-ben megjelenő hajótípusok egyéni lehetőségei:
- Korvett: A korvettek alacsonyabb KSZ-en 500–1500 tonnás, 20–22 csomós sebességre képes, régebbi építésű partvédő vagy konvojkísérő hajók, főleg csöves tüzérséggel felszerelve. A magasabb 15+ KSZ-ű korvettek 600–1500 tonnás, rakétafegyverzettel vagy modern, radarvezérlésű gépágyúkkal ellátott hajók, melyek elsődlegesen tengeralattjáró elleni vagy légvédelmi feladatokra specializálódtak. Helikopter leszállóhely nincsen rajtuk.

- Fregatt:
A korvetteknél nagyobb, 1500-5000 tonna vízkiszorítású, 25-35 csomó elérésére képes hajóosztály. Fegyverzete elsősorban a, de léteznek általános feladatú és elsődlegesen légvédelmi feladatkörű fregattok.
A Republikban megjelenő fregattok a valósággal ellentétben nem célorientált hajók, ugyanúgy hatékonyak a tengeralattjárók elleni hadviselésre és a felszíni célok elleni rakéták használatára.
Ezen a hajótípuson jelenik meg először helikopter-leszállóhely, amelyet KSZ 15-től lehet igénybe venni, KSZ 20-tól (és minden további 10.KSZ után) pedig +1 hangár is van a hajón, ahová befér még egy helikopter (de leszállóhely csak egy van).
A helikopternek adható utasítások azonosak a lentebb ismertetett helikopter-hordozó hajókéval.

- Romboló:
3000-8000 tonnás, többnyire rakétákkal felszerelt gyors hajók, melyek sebessége akár 30-40 csomó is lehet. Napjainkban ez a legnépesebb hajóosztály.
Közepes hatótávolságú légvédelmi rakétarendszerek, torpedóvető csövek és pár kisebb ágyú a fő fegyverzete. Lényegében a cirkálók drága előállítása miatt a világ haditengerészeteiben a rombolók lettek a flották gerince. A gyors fejlődés odáig vezetett, hogy az orosz, ill. az amerikai haditengerészetben is megjelentek olyan romboló-osztályok melyek fegyverrendszerei erősen hasonlítanak a rakétás cirkálókéhoz. Erre legjobb példa az amerikai Arleigh Burke osztály rombolói, melyeknek hajóteste, elektronikai rendszerei (AEGIS rendszer) , és fegyverzete megegyezik a Ticonderoga osztályú rakétás cirkálóéval.
Helikopter leszállóhely: KSZ20-tól 1db van.
A helikopternek adható utasítások azonosak a lentebb ismertetett helikopter-hordozó hajókéval.

- Cirkáló:
Közepes nagyságú, gyors (25-35csomós sebességre képes) hadihajótípus. 7000-15 000 tonnás, ágyúkkal és rakétákkal felszerelt, saját hangárfedélzettel rendelkező hajók, melyek fedélzetén 1 db (KSZ20-tól 2db) helikopter-leszállópályáról üzemelő helikopterek szolgálnak.
Helikopterek száma: KSZ15-től 1, KSZ18-tól 2, KSZ20-tól 3 és minden további 5KSZ-től +1 helikopter szolgál. A helikopternek adható utasítások azonosak a lentebb ismertetett helikopter-hordozó hajókéval.

- Repülőgép-hordozó:
Ki ne ismerné a tévesen "anyahajóknak" titulált hajókat? Ezek szállítanak és alkalmaznak szinte mindenféle repülőből több példányt is.
A kimondottan repülőgép-hordozó céllal épült hajók tartoznak ide. Legfőbb ereje a nagy területre/távolságra kiterjedt bevethetőség, legnagyobb hátránya a sebezhetőség és az ár amibe kerül egy ilyen egység, ezért más egységek védelmére szorulnak. Kiváló eszköz nagy területek ellenőrzésére. Fejlettségtől is függ az eszköz és emberigénye, de fejlettségtől és típustól függően képes a különböző feladatok ellátására.
Minden hordozó egység a saját KSZ-ének megfelelő AP (=AnyahajóPont) ponttal rendelkezik, amelyeket eloszthatsz a bevetéskor. Ez gyakorlatilag a különböző századokat jelöli.
Az AP pontok képlete: KSZ/10+1.
Azaz 10-es KSZ-ig 2 pontot lehet elkölteni, 10-20KSZ-ig 3-at, 20-30-ig 4-et, stb. Ezeket a pontokat nem kell megadni mindig, alapállapotra van alapból beállítva az összes. Azaz csak azt csinálja az egység, amíg új utasítást nem adsz rá. A pontokat a különböző utasításokra költheted el. Pl. 22-es repülőgép-hordozónak 3 AP-je van.
1 AP: megerősített őrjáratot lát el a flotta körül
1 AP: tengeralattjáró vadászatot csinál a flotta körül
1 AP: légifölény kivívása XY országban (közelben)

Természetesen ezek a repülők is eltávolodhatnak messzire a hajótól, de ekkor avatari engedély és ár kell hozzá (topikban megbeszéljük).
Utasítások:
-normál őrjárat (Alapbeállítás. Ekkor csak egy géppár van a levegőben és védi a flottát.)
-megerősített őrjárat (ekkor már egy légtérellenőrző gép is a levegőbe emelkedik és 2-2 gép van a levegőben, akik őrjáratoznak.)
-kutatás/mentés (ekkor helikopterek felszállnak, majd sérülteket, vagy meghatározott célt keresnek hatótávjukban. Ha olyan az utasítás, mentenek. (pl nagykövet kimentése egy épületből))
-tengeralattjáró vadászat (a flotta körül, vagy adott koordináta körül tengeralattjárót keresnek. Nagy teljesítményű repülőgépekből áll, amelyeknek a tengeralattjárók felderítése, és megsemmisítése a feladatuk.)
-kísérő feladat (kijelölt gépet/gépeket kísérnek útjukon)
-légifölény kivívása (adott területre repülnek, majd ha ellenséges géppel találkoznak, akkor megtámadják)
-földi támogatás (a gépek egy része földi csapásmérésre optimalizált fegyverzettel száll fel, majd ahol tud, ott lecsap)
-hajók elleni csapás (hajók felderítése után indulhat a csapásmérés, hajók elleni csapásmérésre optimalizált fegyverzettel)
-logisztikai támogatás biztosítása (légiszállítási feladat, lőszer és ember utánpótlás biztosítása)

- Helikopter hordozó:
A helikopter-hordozó alapvetően abban különbözik a repülőgép-hordozótól, hogy az előbbiről csak rövid nekifutás után képesek a gépek a levegőbe emelkedni, míg utóbbinál erre van nagyobb sánc, vagy kilövő szerkezet és az utóbbi általában a nagyobb méretű. Ennek megfelelően a helikopter-hordozókon települhet helyből felszállni képes repülőgép is.
A kimondottan helikopter-hordozó céllal épült hajók tartoznak ide.

Minden hordozó egység a saját KSZ-ének megfelelő HAP (=HelikopterAkcióPont) ponttal rendelkezik, amelyeket eloszthatsz a bevetéskor. Ez gyakorlatilag a különböző helikopteres századokat jelöli.
Az HAP pontok képlete: KSZ/10.
Azaz 10-es KSZ-ig 1 pontot lehet elkölteni, 10-20KSZ-ig 2-őt, 20-30-ig 3-at, stb. Ezeket a pontokat nem kell megadni mindig, alapállapotra van alapból beállítva az összes. Azaz csak azt csinálja az egység, amíg új utasítást nem adsz rá. A pontokat a különböző utasításokra költheted el. Pl. 22-es helikopter-hordozónak 2 HAP-je van.
1 HAP: S&R (Search And Rescue) , azaz kutatási és mentési feladatot lát el
1 HAP: tengeralattjáró vadászatot végez a flotta körül
1 HAP: csapásmérés a hatótávon belül

Természetesen ezek a helikopterek is eltávolodhatnak messzire a hajótól, de ekkor avatari engedély és ár kell hozzá (topikban megbeszéljük).
Utasítások (normál esetben 20 perc egy helikoptert elindítani):
-normál készenlét (Alapbeállítás. Ekkor egy helikopter 10 perces készültségben van (azaz ennyi idő mire felszáll).
-fokozott készenlét (Egy helikopter azonnali felszállásra kész, egy másik (ha van) 10 perces készenlétbe kerül.)
-kutatás/mentés (S&R) (ekkor a helikopter/ek felszáll/nak, majd sérülteket, vagy meghatározott célt keresnek hatótávjukban. Ha olyan az utasítás, mentenek. (pl nagykövet kimentése egy épületből, vagy más országokból civilek vagy saját katonák kimentése is))
-tengeralattjáró vadászat (A flotta körül, vagy adott koordináta körül tengeralattjárót keresnek. Tengeralattjárók felderítése és megsemmisítése a feladatuk.)
-logisztikai támogatás biztosítása (légiszállítási feladat, lőszer és ember utánpótlás biztosítása)
-földi támogatás (földi csapásmérésre optimalizált fegyverzettel szállnak fel, majd ahol tud, ott lecsap)
-hajók elleni csapás (hajók felderítése után indulhat a csapásmérés, hajók elleni csapásmérésre optimalizált fegyverzettel)

****************************************
Tengeralattjárók:
****************************************
Mivel rejtve tevékenykednek és nehezen lehet felderíteni, kiváló eszköz a vizekről indított váratlan támadásokra, vagy a váratlan védekezésekre. Olyan akciókra is ideális, amellyel az adott nemzet meg akarja őrizni inkognitóját, tehát BO támogatására is ideális eszközt jelenthet. Jellemző tevékenységei között megtalálható a flottacsoport kísérése, a víz alatti felderítés, megfigyelés. Legfőbb gyengesége a gyors ellencsapásra való érzékenységét mondhatjuk, de előbb persze az ellenfélnek ehhez meg kell találnia.
- Hagyományos meghajtású tengeralattjáró:
Ezek a halk, csendes gyilkosok a tenger farkasai. Minden felszíni hajó fél tőlük és nem véletlenül. Képesek napokig, elegendő fejlettség mellett hónapokig csendben, víz alatt a mélyben lapulva utazni és váratlan helyen felbukkanva lecsapni.
- Nukleáris meghajtású tengeralattjáró: KSZ15-től építhető, amennyiben elérhető az ország számára az atomerőmű technológia. Az atomenergiával működő tengeralattjárók általában nagyobbak, mint a „sima” társaik és elméletileg akár évekig is kibírják lemerülve, ezen felül a hagyományos tengeralattjárók minden előnyével bírnak.


Utasítások a hagyományos és a nukleáris meghajtású tengeralattjáróknak
-normál őrjárat (Alapbeállítás. Ekkor csak felderíti a területet ahol éppen tart, majd jelenti.)
-hajók elleni támadás (felderíti a hajókat, majd ha ellenséges akkor megtámadja....állítható, hogy mennyire legyen agresszív = mikkel (mennyivel) támadjon)
-rakétaindítás (szárazföldi (KSZ17), légi (KSZ20) vagy hajó (KSZ17) elleni rakéták indítása akár víz alól (KSZ20) is. Zárójelben van a kötelező szint, ami után ezt megteheti.)

****************************************
LÉGIERŐ
****************************************
- többfeladatú harci gép (vagy „vadászgép”) :
Légcsavaros gázturbinás hajtóműves, gázturbinás sugárhajtóműves meghajtású repülőgépek. Fejlettségtől és típustól függően képes a különböző feladatok ellátására. Elsősorban felderítés, légtérellenőrzés, légtérvédelem, légi- szárazföldi- tengeri csapások (támadások) . Általában békeidőben az ország légterének szuverenitását biztosítják.
- Egyesített rádiólokációs felderítő és csapásrávezető rendszer (AWACS-ok, pl.E–8 JSTARS,Berijev A–50-es) : közepes hatótávolságú (max 150km) , nagy hatótávolságú (max:600km), ultra nagy távolságú (max: korlátlan, ez a jövő).**Felbontásuk és hatóterületük KSZ-től függ.**
Célgépek, melyek rendkívül hosszú őrjáratozásra alkalmasak, ők a haderők szemei és fülei a levegőben. Már távolról képesek észlelni az ellenséget. Sérülékenyek, ezért védelmük elsődleges feladat.
- Tengeralattjáró felderítő/elhárító repülőgép:
Olyan hosszú őrjáratozásra alkalmas repülőgépek, melyek felszerelése alapvetően a tengeralattjárók felderítésére és elpusztításukra alkalmasak.
- Elektronikai zavaró gép:
Speciálisan kifejlesztett eszközök, melyek az ellenséges elektronikai rendszerek megzavarására, megbénítására és elpusztítására képesek. Emellett elektromos eszközök megfigyelésére is alkalmasak.
- Stratégiai bombázó (nagy hatótávolságú csapásmérő repülőgépek): légcsavaros gázturbinás hajtóműves, gázturbinás sugárhajtóműves *távolságuk és specialitásaik KSZ-től függőek*
Napjainkban a bombázó vonzereje bár kissé megkopott, de a modern hadviselésben még sokáig rendkívül fontos marad. Hatótávosága és csapásmérő képessége (elsősorban annak mennyisége miatt) létfontosságúnak számít. Hátránya a viszonylagos sérülékenység, amelyet légifölénnyel érdemes pótolni és hátránya még az eszköz ára. Fejlettségtől és típustól függően képes a különböző feladatok ellátására is.

- Logisztikai célú repülőgép: kis befogadóképességű repülőgép (max:30fő), közepes befogadóképességű repülőgép (max:90fő), utasszállító méretű repülőgép (max:500fő) , könnyű szállító repülőgép (max:10t,max:1000km) , közepes szállító repülőgép (max:100t,max:5000km), nehéz szállító repülőgép (An–225,max:20000km,max:250t), légi utántöltő repülőgép
Ezen repülőgépek elsődlegesen logisztikai feladatokra alkalmasak. Nagy hatótávolság a legjellemzőbb rájuk. Ők szállítják az hadi utánpótlást, az ellátmányt, katonákat és további eszközöket, emellett néhány fajtájuk légi utántöltésre is használhatóak, így kitolva a többi repülőgép hatótávolságát.

- Helikopter: Létezik belőlük páncélozatlan helikopter, könnyű páncélzatú helikopter, közepesen páncélozott helikopter és nehéz páncélzatú helikopter.
A helikopterek közepes vagy közeli távolságon hatékonyak, általában alacsony repülési profiljuk miatt hatékonyan bevethetők a szárazföldi hadműveleteknél. Mivel alacsony a magasságuk és a sebességük, fokozottan ki vannak téve a légelhárításnak. Megfigyelés, közvetlen harctéri támogatás, egységek szállítása a fő feladatkörük.

- Pilóta Nélküli Légi Jármű (UAV) :
Elterjedt változatai: könnyű és kézből indítható (2km), közeli hatótávolságú (10km), közepes hatótávolságú (MALE(medium altitude,long endurance),max:500km,max.9,000m,max10 óra), nagy hatótávolságú (HALE (high altitude, long endurance),max1000km,9000m,max24óra), szuborbitális (szuborbitális magasság(15200m+),KSZ-től függő hatótáv,sebesség és idő), orbitális (Mach:25+,KSZ-től függő további paraméterek)
Robotrepülőgép: kis hatótávolságú, közepes hatótávolságú, nagy hatótávolságú
Minden légi egység, amelyik pilóta nélkül üzemel, ide tartozik.
Elsősorban felderítésre és légi csapásra használatosak, de fejlettebb KSZ-en további képességek birtokába is kerülhetnek.

HÁTORSZÁG AUTOMATIKUS OLDALA
Minden nemzetnek van egy adott automatikus, a játékban egyébként nem megjelenő védekező ereje. Ezt egyedül a weboldalon a Belpolitika / Belügy menüből lehet közvetett módon irányítani, a riadószintekkel.

****************************************
Különleges kiképző és védelmi központok + milícia:
****************************************
Minden nemzetnek van valamilyen szintű milíciája, azaz automatikus védekezési ereje.
Ezek tipikusan csak olyan helyzetben aktiválódó szervezetek, amelyekkel az ország területének megtámadásakor kell a támadónak számolnia.
Nagy erőt nem jelentenek, azonban a védekezést segítik.
Ide tartozik elsődlegesen az amerikai Nemzeti Gárda (megtámogatva akár reguláris eszközökkel is) és a francia idegenlégió is.
Ez a két szervezet erősebb hátteret ad a milíciának, erősebb lesz tőle (és nevesített) a milícia. (Az amerikai Nemzeti Gárda még további (a játékban egyébként nem megjelenített) repülőkkel és páncélozott járművekkel is rendelkezik).
Ezek az egységek kizárólag védekezésre használhatók, de vezényelhetők.
Támadás esetén a milíciához hozzáadódik a rendőrségi és a laktanyákban lévők száma is, így gyakorlatilag minden fegyveres erő bevethető ilyenkor.

****************************************
Partvédelmi erők:
****************************************
Tengerrel határos nemzeteknél szárazföldi erő. Ma már leginkább rakétával felszerelt egységek ezek. Közepes és nagy hatótávolságú hajó elleni rakétával szerelik fel őket. Többnyire mobil indító állomásra telepítik őket, de előfordul még a fix telepítésű indítóállomás is.
Itt is jelen van az önálló radarrendszer, melynek feladata az ellenséges hajók bemérése és a hajók elleni saját rakéták célravezetése.

****************************************
Parti őrség:
****************************************
Amely állhat rakétás őrnaszád, légvédelmi naszád, tengeralattjáró elhárító, valamint aknaszedő hajókból. Ezek a hajók is fel vannak szerelve rakétaelhárító rakétákkal, valamint hajó elleni rakétákkal, de fő fegyverzetük a rendeltetésüktől függ.

****************************************
Folyami flotta:
****************************************
Minden nagyobb folyóval rendelkező ország állományában megtalálható a flottilla. Ilyen folyónak számít pl a Duna és a Tisza is.
Feladatuk elsősorban légvédelmi tevékenység, (rakétás, valamint nagy kaliberű gépágyú) valamint az aknatelepítés, és aknamentesítés, folyók hajózhatóságának biztosítása, felderítés, védelmi tevékenység.
****************************************
Őr, és biztosító alegység:
****************************************
A kikötők, haditengerészet objektumainak a védelme a feladatuk…..gyakorlatilag őrszázad.





****************************************
PARANCSOK A HADERŐKNEK
****************************************
A fórumon a saját részedben létrehozott „Haderős utasítások” nevű topikban adhatod meg az utasításokat haderőidnek.
A kiadható speciális parancsok listáját a haderő típusok részletes leírásánál találhatod, itt most csak az általánosan kiadható parancsokról ejtünk néhány szót.
Ilyenek: az átmozgatás egy másik területre, védekező pozíció elfoglalása, stb. (teljesen logikusak)

Az alapbeállítást, azaz a haderőid elosztását – hogy az elképzelésed szerint, minél hatékonyabban védhesd meg a területedet -, azonban mindig érdemes megadnod.
Ezt az alábbiak szerint teheted meg:

A „Haderős utasítások” nevű privát topikodba beírod az összes olyan egységet, amelyekkel védekezni szeretnél (másold be ezt a csillagok közötti formát, majd töltsd ki):

****************************************
A HADERŐK ELOSZTÁSA, VÉDEKEZÉS
Parancs elküldve: 2015/1

Észak:
Dél:
Kelet:
Nyugat:
Középső terület:
Kolónia*:

****************************************
*A kolónia a tengerentúli területeid összességét és a külföldi szerepvállalások helyeit is jelenti.

Ezután mindegyik terület alá felsorolod a haderőcsoportokat, vagy a haderőidet, amelyeket azon a területen elhelyezel.
Kolóniáknál – ha a külföldi szerepvállalást osztod be -, akkor országonként felsorolva (az országot megnevezve) kellenek azok a területek, ahol a nemzetközi szerepvállalás miatt jelen vagy (pl. Afganisztán, Szíria, Mozambik, stb).

Ha ezt a védekező elosztást nem teszed meg, akkor automatikusan nagyjából 20-20-20-20-10-10%-ban lesznek szétszórva a haderőid (ami mondanom sem kell, egyáltalán nem ideális állapot).


Az önvédelmi utasítások természetesen azonnal és külön parancs nélkül is működnek.
Gyakorlatilag minden egységnek bármikor adhatsz utasítást (országos szinten is), hogy mikor használhat fegyvert és mikor nem. Ez rajtad múlik, de persze a riadószinttől is automatikusan függ a dolog.

****************************************
TÁMADÁS\AKCIÓK:
****************************************
Mivel pontosan ismered, hogy milyen egységeid vannak (a darabszámokat is), így akár a pontos darabszámot meghatározva, konkrét utasításokat tudsz adni az egységeidnek.

Minden egységnél alapvetően a passzív szerep a jellemző, azaz nem lőnek és nem tevékenykednek külön engedély nélkül. Ugyanakkor előfordulhat olyan tábornok (avatar irányítja), aki tűzparancsot ad az általad kiadott utasításokkal kissé szembe menve (pl. ha túl forrónak érzi a helyzetet). Természetesen ez is befolyásolható, például ha azt az utasítást adod ki, hogy semmiféleképpen nem lőhetnek (vissza sem).

A támadás és a háború/csaták menetét a Haderő – Háború topikban megtalálod.
Válasz küldése